• TELENOR/

Telenor Business Solutions AB och Vodafone i nordisk storaffär med Orkla och Carlsberg -Det nybildade Telenor Business Solutions AB rivstartar med storaffär Telenor Business Solutions AB och Vodafone Sverige AB tecknar idag via samarbete med Telenor Business Solutions i Norge avtal med konsumentvarujätten Orkla och Carlsberg Breweries. Avtalet som samordnas via Telenor är ett av de största telekommunikationsavtalen någonsin i Norden. Kontraktet som Telenor med samarbetspartners har tecknat erbjuder Orkla och Carlsberg Breweries heltäckande telekommunikationslösningar. Avtalet är skrivet på tre år och är totalt värt omkring 360 miljoner SEK. Det omfattar ca 30 000 användare i 163 företag över hela Skandinavien. I Sverige levererar Telenor Business Solutions AB den fasta telefonin och Vodafone de mobila lösningarna. För Telenor Business Solutions AB omfattar avtalet ca 6200 användare. Telenor Business Solutions AS levererar i Norge, den Telenorkontrollerade danska operatören Sonofon levererar i Danmark. -Genom att välja Telenor Business Solution får Orkla en ledande partner som utgår från deras behov. Vi förenklar kundens vardag genom nyskapande funktionslösningar inom IT & kommunikation. Orkla-affären är ett bevis på vårt arbetssätt där vi levererar både de fasta- och de mobila tjänsterna genom en kontakt, Telenor Business Solutions, säger Lars Persson, VD Telenor Business Solutions AB. Avtalet är det första stora kontraktet för det nyskapade Telenor Business Solutions AB. Företaget är resultatet av sammanslagningen av Telenordia AB (företagsdelen), Nextra AB och det tidigare Telenor Business Solutions AB. Samtliga bolag var sedan tidigare helägda av Telenor. Det nya bolaget som bildades den 1/1 2002 agerar sedan den 10/4 under sitt nya namn. Ytterligare information: Annika Sundin, Informationsansvarig, annika.sundin@telenor.se 0734-41 80 20 Erik Wikander, Kommunikationschef, erik.wikander@telenor.se 0734-41 76 99 Fakta om Orkla Orkla är ett av Norges största börsnoterade bolag och den ledande leverantören av konsumentvaror inom den nordiska livsmedelsmarknaden. Företaget har även en stark global position inom olika specialområden, bland annat med varumärken som Kalles Kaviar, Abba, Ekströms m.m. www.orkla.com. Fakta om Carlsberg Breweries Carlsberg är ett av världens ledande dryckesföretag som utvecklar, säljer och tillverkar öl, vatten och läsk. Carlsberg, Pripps, Falcon, Tuborg, Xider, Pepsi, 7UP, Zingo, Festis, Ramlösa, Evian och Vichy Nouveau är några av de varumärken som marknadsföres i Sverige. www.carlsberg.se Telenor Business Solutions AB är den ledande och nyskapande partnern inom IT & kommunikation i Norden. Vi erbjuder tjänster inom telefoni, datakommunikation, driftstjänster och innovativa funktionslösningar till företag. Vi har cirka 500 anställda, fördelade på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Haparanda. Telenor Business Solutions AB ägs till 100 procent av norska Telenor. Telenor Business Solutions AB, Box 6680, 113 84 Stockholm Tel: +46-8 587 870 00 www.telenor.se Telenor är ett av Norges största värdeskapande företag med en omsättning år 2001 på ca 50 miljarder SEK med drygt 22 000 anställda i Norge och andra länder. Telenor är marknadsledande i Norge inom telekommunikation, datatjänster och medieförmedling. Internationellt ökar Telenor satsningen speciellt på mobil telefoni, Internet, TV-distribution och satellitkommunikation. Telenors målsättning är att alltid erbjuda sina kunder, både på hemmaplan och i utlandet, lösningar av hög kvalitet till konkurrensmässiga priser samt att bidra till ökat värde för aktieägarna. Telenor är noterat på Oslo- börsen (TEL) och på Nasdaq i New York (TELN). www.telenor.no ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/17/20020416BIT01210/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/17/20020416BIT01210/wkr0002.pdf