Telenor fokuserar contactcenterverksamheten i Sverige

Telenor fokuserar contactcenterverksamheten i Sverige Det Telenorägda bolaget Teleservice 24 AB har i dag ingått avtal om att överta ett contactcenter i Haparanda med ca 120 anställda från Telenor Business Solutions AB. Telenor Teleservice har redan en liknande verksamhet i Sverige genom bolaget Kalix Tele24. Genom detta uppköp blir Telenor Teleservice en ledande leverantör av contactcentertjänster i Sverige. Contactcentret i Haparanda som övertas av Telenor Teleservice från den 1: a december, har sedan starten 1997 varit en del av Telenor Business Solutions AB. Bolaget arbetar med kundadministration, kundservice och kundsupport för såväl företagskunder som privatkunder. Bolaget Kalix Tele24 etablerades 1992 och är ett av de äldsta contactcenterföretagen i Sverige med produktionsverksamhet i Kalix och Jokkmokk, samt försäljningskontor i Stockholm, Gällivare och Kalix. Sedan 2000 har bolaget varit ett helägt dotterbolag till Telenor Teleservice. Idag är Kalix Tele24 marknadsledande inom såväl växel, som svarstjänster. Bolaget har mer än 4000 kunder och erbjuder allt från svars- och förmedlingstjänster till mer komplicerade supporttjänster. Vid övertagandet av contactcentret i Haparanda kommer Teleservice att bilda ett nytt bolag, Teleservice 24 AB, som blir formell ägare av produktionsbolagen i Haparanda, Kalix och Jokkmokk. I förlängningen kommer produktionsbolagen knytas närmare varandra för att uppnå en bättre effektivitet och nå en högre produktionskapacitet. - Köpet av contactcentret i Haparanda ligger i linje med vår strategi att vara en ledande aktör på den svenska contactcentermarknaden. Genom att knyta samman enheterna i Haparanda, Kalix och Jokkmokk kommer vi att bli en mer attraktiv leverantör för såväl nya som existerande kunder, säger Reidar Gjerde, VD Telenor Teleservice AS. Samtidigt med övertagandet har Telenor Business Solutions AB och Telenordia Privat AB ingått avtal om köp av contactcenter tjänster från Teleservice - Genom denna affär kan vi fokusera på vår kärnverksamhet inom telefoni, datakommunikation och driftstjänster. Det innebär dessutom att vi stärker vårt kundserviceerbjudande genom att samarbeta med en aktör som är fokuserad på contactcenterverksamhet. Vi kommer dock att behålla kärnkompetens inom företaget för våra vipkunder, säger Lars Persson, VD Telenor Business Solutions AB. För mer information Reidar Gjerde, VD, Telenor Teleservice AS, reidar.gjerde@teleservice.telenor.com, +47 90937436 Erik Wikander, Informationschef, Telenor Business Solutions AB, erik.wikander@telenor.se, 0734-41 76 99 Om Telenor Teleservice Telenor Teleservice är ett bolag inom Telenor-koncernen som bland annat arbetar med Contactcenter-tjänster, telefon-,data och videomöten under MeetAt 119 och nummerupplysning i Norge och Tyskland. Telenor Teleservice har ca 1600 anställda fördelat på verksamheter i Norge, Sverige och Tyskland. Om Telenor Business Solutions Telenor Business Solutions förnyar och förenklar IT & kommunikationslösningar för den nordiska och europeiska företagsmarknaden. Vi levererar telefoni- datakommunikation och driftstjänster till företag och organisationer. Telenor Business Solutions har idag 4500 anställda i 10 länder, och levererar gränsöverskridande lösningar, baserad på internationell närvaro och infrastruktur. Det svenska dotterbolaget Telenor Business Solutions AB är idag 2: a på företagsmarknaden inom IT & kommunikation och har ca 500 anställda, med egna kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Haparanda Om Telenor Telenor är ett av Norges största börsnoterade bolag, med en omsättning 2001 på 40,6 miljarder NOK. Företaget har 22,000 anställda. Telenor är ett av nordens ledande företag för distribution av telefoni, information, kunskap och underhållning. Förutom satsningarna på den nordiska hemmamarknaden har Telenor omfattande, och snabbt växande verksamhet i en rad länder i Europa och Sydostasien. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/31/20021031BIT00490/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/31/20021031BIT00490/wkr0002.pdf