Teleopti går i bräschen för molnbaserad WFM genom utökat samarbete med Microsoft och Azure

Teleopti, ett ledande företag för lösningar inom bemanningsplanering (WFM), stärker sin ledarposition inom molnbaserade WFM-lösningar genom ett utökat samarbete med Microsoft. Efter sex år med Teleopti WFM Cloud för kontaktcenter på Microsoft Azure har nu Teleopti positionen som den globalt största leverantören av WFM-tjänster på Azure. Utvecklingen av samarbetet mellan Teleopti och Microsoft går tillbaka till 1990-talet och idag är Teleopti en av Microsoft Azures främsta digitala partners inom WFM. Det stora och ständigt växande utbudet av Teleopti WFM Cloud på Azure innebär att företaget nu är Microsoft Gold Co-Sell-partner.

Statusen som co-sell-partner innebär att Teleopti förstärker sitt försäljningsnätverk tillsammans med Microsoft för att Microsofts försäljningsteam ska kunna sälja Teleopti WFM Cloud som en del av sina projekt för kontaktcenter. Teleopti arbetar nu alltså inom Microsofts ekosystem medan samarbetet fördjupas och den gemensamma försäljningen ökar.

”Vi är förväntansfulla över de resultat som detta förstärkta partnerskap kommer möjliggöra för våra kunder. Azure är en plattform som öppnar upp nya möjligheter. Tack vare partners som Teleopti kan vi erbjuda fantastiska lösningar genom Azure som hjälper företag att vara mer produktiva, innovativa och lönsamma”, säger Annica Wallenbro Stojcevski, Affärsområdeschef Moln & Företag, Microsoft.

Teleoptis tillväxt inom molntjänster har ökat i samband med att företaget expanderat internationellt, särskilt i Nordamerika. Enligt ledande branschanalytiker har Teleopti vuxit i en snabbare takt än resten av branschen. Företagets marknadsandel har ökat och i rapporter från 2017 har Teleopti avancerat två positioner. 80 % av företagets försäljningsökning de senaste två åren kommer från Cloud-kontrakt, vilket styrker sambandet mellan Teleoptis expansion och branschledning. I dag sker planeringen för nästan 100 000 kontaktcentermedarbetare via Teleopti WFM Cloud på Microsoft Azure. De senaste tio åren har Teleopti fokuserat på molnbaserade tjänster. Bakgrunden till detta är en förståelse för att kunderna behöver koncentrera sig på att förstärka kundnöjdhet och medarbetarengagemang, i stället för att slösa tid och energi på IT-underhåll.

Teleopti var en tidig användare av Microsoft Azure och har med tiden stärkt sitt utbud av molnbaserade tjänster via plattformen, i takt med att Azures infrastruktur har växt. Efter att ha satt sig in i både kontaktcentrens IT-behov och Microsoft Azure har Teleopti utvecklat och förbättrat de molnbaserade tjänsterna så att företaget idag erbjuder marknadens främsta molnbaserade WFM.

Teleopti erbjuder alla funktioner i WFM-lösningen till de kontaktcenter som är Cloud-kunder. Det kompromissas inte med något när det gäller molntjänsterna. Funktionaliteten är densamma oavsett om man väljer ett platsinstallerat system eller en molnlösning via Azure. Kontaktcenter kan använda Teleopti WFM för att på ett effektivt sätt prognostisera, schemalägga och övervaka kundserviceverksamhet och för att bli mer dynamiska när det gäller att anpassa sig till förändringar. På så sätt kan verksamhetens behov mötas genom att skapa balans mellan personal, efterfrågan och kundservicegrad. Teleopti WFM är välrenommerat för sitt moderna grepp på WFM, med en lång rad verktyg och en förmåga att stärka och motivera medarbetare på alla nivåer i företaget. Resultatet blir både verksamhetsoptimering och engagerade kunder. Branschanalytiker har kunnat fastslå att Teleoptis kunder är 23 % mer effektiva, vilket ger en fantastisk avkastning för kunderna.

”Teleopti har lång erfarenhet av att arbeta med Microsoft, och under de senaste sex åren har vi samarbetat för att kunna erbjuda kontaktcenter de mest effektiva och omfattande planeringslösningarna inom WFM på Azure”, säger Olle Düring, VD på Teleopti. ”Kontaktcenter behöver kunna fokusera på verksamheten och kundernas behov istället för på IT-problem. Lösningarna i Microsofts och Teleoptis WFM Cloud gör att företag kan prioritera bättre. Syftet är att alltid hjälpa våra kunder att växa och hålla fast vid sin vision, och molnbaserade tjänster är den optimala lösningen.”

Om Microsoft
Microsoft är ett av världens ledande techföretag inom molnstjänster, programvara och datorer. Vårt mål är att hjälpa våra kunder nå sin fulla potential och skapa nya möjligheter med hjälp av digitala verktyg. Bland våra produkter och tjänster finns bland annat Microsoft Office, Microsoft Windows, Microsoft Cloud, Xbox, LinkedIn, Minecraft, Skype och sökmotorn Bing. Microsoft grundades år 1975 och den svenska verksamheten startades år 1985. Microsoft Sverige har idag cirka 600 medarbetare och kontor i Akalla utanför Stockholm, Linköping och Lund. Läs mer på www.microsoft.se

Om Teleopti
Teleopti, en världsledande leverantör av programvara för bemanningsplanering, erbjuder en WFM-lösning i världsklass som är sofistikerad, flexibel och användarvänlig. Som branschledande företag fokuserar Teleopti på att hjälpa kontaktcenter, back-office och butiker till bättre kundservice, nöjdare medarbetare och större lönsamhet - genom optimerad, automatiserad prognostisering och schemaläggning.

Teleopti grundades i Sverige 1992 och har idag kunder i över 85 länder samt kontor i Sverige, Norge, Finland, Storbritannien, Tyskland, Ryssland, Förenade Arabemiraten, Sydafrika, Kina, Malaysia, USA, Kanada och Brasilien – och ett omfattande globalt nätverk av partners. Besök www.teleopti.com

För mer information kontakta:

Teleopti Sverige: Olle Düring, CEO
E-mail: olle.during@teleopti.com