Teleopti lanserar nytt utvecklingskontor i Gävle efter mer än 3000 onlineröster

Teleopti meddelade idag att man kommer att lansera ett nytt kontor i Gävle med fokus på utveckling av dess världsledande lösning för bemanningsplanering, Teleopti WFM. Beslutet om placering i Gävle togs efter att över 3000 människor fått rösta online på var det nya kontoret skulle placeras, i Gävle eller Borås. Röstning var mycket jämn, med en enorm mängd input från båda sidor i sociala medier, men med liten marginal blev till slut Gävle det vinnande alternativet.

Olle Düring, VD på Teleopti AB, kommenterar: "Idén om en omröstning online för att välja mellan de två möjliga platserna kläcktes under ett möte där vi diskuterade hur svårt det är att göra urvalet själva. Vi visste att vi hade två bra alternativ, men kände att input från utvecklare på respektive ort vore värdefullt. Gensvaret på online-enkäten har dock varit bortom alla våra förväntningar. Det som började som en liten, galen idé, värd att försöka, har fått fantastisk publicitet och ett otroligt stort antal personer har röstat. Beslutet att öppna ett kontor utanför Stockholm beror på att allt mer tid och ansträngning spenderas på att rekrytera utvecklare på den överhettade marknad som råder där. Vi är mycket nöjda med Gävle som den vinnande platsen för vårt nya utvecklingskontor. Gävle känns mycket välkomnande, talangpoolen för mjukvaruutveckling verkar imponerande, och pendling till och från Stockholm är lätt. Resultatet känns bra ur alla aspekter."

Efter att ha utnyttjat kraften i sociala medier och det digitala beslutsfattandet, är Teleopti nu redo att börja rekrytera omedelbart, och sökandet efter kontorsplacering i Gävle pågår. Teleopti hoppas kunna starta två utvecklingsteam redan under första halvan av 2017 och utöka till tre i slutet av året. Varje team kommer att omfatta fyra eller fem personer. De roller som utannonseras är: front-end utvecklare, webbutvecklare och testingenjörer. Inledningsvis kommer fokus att ligga på att hitta programmerare med några års erfarenhet för att få så stabil uppstartsfas som möjligt. I framtiden kommer Teleopti anställa även nyutexaminerade utvecklare. Gävles läge två timmar från Stockholm innebär ett hanterbart avstånd för tvärfunktionella möten. Teamen i Gävle kommer att arbeta nära de andra utvecklingsteamen baserade i Stockholm, Strängnäs och Shenzhen.

Johan Ryding, tillförordnad chef för R&D, konstaterar: "För att fortsätta vår resa mot världens mest användarvänliga, funktionsrika molnlösning, söker vi fler duktiga agila utvecklare att förstärka vårt redan starka R&D-team. Med Gävle, adderar vi ytterligare ett antal team och som alltid är nyckeln till framgång kommunikation och samarbete, något vi redan har lång erfarenhet av. Alla våra team kommunicerar dagligen via chatt och är kontinuerligt uppkopplade till varandra, men vi lägger också stor vikt vid fysiska möten. Att ses ibland är viktigt för den sociala gemenskapen och kunskapsöverföringen."

Utvecklare i Gävle har redan under röstningen visat ett intresse och nu när online-enkäten stängt ser Teleopti ser fram emot att starta rekryteringsprocessen på allvar. Läs mer om de lediga jobben här!

Om Teleopti

Teleopti, en världsledande leverantör av programvara för bemanningsplanering, erbjuder en WFM-lösning i världsklass som är sofistikerad, flexibel och användarvänlig. Som branschledande företag fokuserar Teleopti på att hjälpa kontaktcenter, back-office och butiker till bättre kundservice, nöjdare medarbetare och större lönsamhet - genom optimerad, automatiserad prognostisering och schemaläggning.

Teleopti grundades i Sverige 1992 och har idag kunder i över 85 länder samt kontor i Sverige, Norge, Finland, Storbritannien, Tyskland, Ryssland, Förenade Arabemiraten, Sydafrika, Kina, Malaysia, USA, Kanada och Brasilien – och ett omfattande globalt nätverk av partners. Läs mer på www.teleopti.com.

För mer information kontakta:

Kontakt: Olle Düring, vd
Phone: +46 709 21 81 10