Telepo utser Lars Wahlström till ny VD

Report this content

Telepo har utsett Lars Wahlström från Oracle till ny VD. Lars Wahlström har lång erfarenhet av IT och telekom och har de senaste nio åren haft ledande befattningar inom försäljning och affärsutveckling på Oracle. Telepo har inlett en snabb expansion till nya marknader och haft en stadig tillväxt med ökad försäljning av kommunikationslösningar till operatörer och tjänsteleverantörer. Rekryteringen av Lars Wahlström är en strategisk del av Telepos fortsatta expansion och tillväxt.

På Oracle byggde Lars Wahlström upp bolagets telekomverksamhet som Group Vice President, Global Telecom and Media Industry Business Unit. Han var också ansvarig för Supply Chain and Master Data Management inom EMEA-regionen. Enligt Hans Ahlinder, styrelseordförande för Telepo, är valet av ny VD en strategisk rekrytering. – Lars Wahlström kommer från ett av världens största och mest lönsamma IT-bolag och har lett ett stort antal företagsköp inom telekom och media. Vi är mycket glada att en av de mest framstående ledarna i vår bransch har valt Telepo. Han har rätt bakgrund och rätt kunskaper för att fortsätta vår expansion till nya marknader och öka försäljningen till operatörer och tjänsteleverantörer, säger Hans Ahlinder. – Telepo är helt rätt positionerat på marknaden. Vi erbjuder mogna produkter för mobila och integrerade kommunikationslösningar som företag kan hyra på samma sätt som de kan hyra andra programtjänster. Den här typen av tjänster blir allt mer attraktiva för företag av alla storlekar. De blir också allt viktigare för operatörer som kan erbjuda tjänsterna till sina företagskunder – och på så sätt snabbt öka intäkterna och kundlojaliteten, säger Lars Wahlström. – Jag lockades speciellt av att företaget har ett så klart försprång inom Unified Communications as a Service och av den professionalism som genomsyrar Telepo, fortsätter han. Lars Wahlström är utbildad civilekonom på Stockholms Universitet. Han har en stor familj med fem barn och ägnar en stor del av fritiden åt olika sporter som cykling, paddling och segling. Lars-Michaël Paqvalén, tidigare VD och en av Telepos grundare, har utsetts till VD för företaget Global Wallet. Han stannar kvar som styrelsemedlem i Telepo och är fortsatt en av företagets största aktieägare. - Lars-Michaël Paqvalén har beslutat sig för att lämna VD-posten i Telepo. Lars-Michaël är en av företagets grundare och han har tagit Telepo till en ledande position inom integrerade lösningar för företagskommunikation. Vi tackar honom för allt han åstadkommit och önskar honom lycka till i sitt nya arbete, säger Hans Ahlinder. Om Telepo Telepo är den ledande leverantören av programvara för mobila och integrerade kommunikationslösningar (Unified Communication) till företag och tjänsteleverantörer över hela världen. Antalet kunder och partner växer snabbt och inkluderar flera FORTUNE 500-företag och tjänsteleverantörer. Telepo har vunnit ett flertal internationella utmärkelser t.ex. GSM Associations pris för bästa mobila företagslösning på Mobile World Congress och EU:s största teknologipris. Mer information finns på www.telepo.com. Telepo-kontakter: Lars Wahlström, VD Tel: 08-5065 2750 lars.wahlstrom@telepo.com Mikael Westmark, presskontakt Tel: 08-5223 7801 mikael.westmark@telepo.com