Delårsrapport jan-jun 2001

Delårsrapport jan-jun 2001 · Resultatet för halvåret uppgick till -18,2 (-9,6) mkr före goodwillavskrivningar, minoritetens andel, skatt, nedskrivningar och samgåendekostnader jämfört med motsvarande period föregående år. Efter dessa poster uppgick resultatet till -24,7 (-9,2) mkr. · Koncernens samtliga affärsområden påverkas negativt av det försämrade aktiemarknadsklimatet. · Extra bolagsstämma beslutade om samgående med Nordnet - Nordens största Internetmäklare skapas - kundbas och affärsvolym mer än fördubblas · Det försämrade aktiemarknadsklimatet under andra kvartalet medför beslut om ytterligare kostnadsreduceringar utöver de som tidigare aviserats i samband med samgåendet med Nordnet. Lönsamhet trots försämrat aktiemarknadsklimat genom samgående med Nordnet Samgåendet med Nordnet innebär att Nordens största Internetmäklare mätt i affärsvolym skapas. I Sverige blir TeleTrade/Nordnet Stockholmsbörsen fjärde största aktör totalt sett mätt i antal avslut. Antal aktiva depåkunder kommer att uppgå till 60-65 000. TeleTrade och Nordnet dominerar tillsammans marknaden för realtidshandel. Inga andra aktörer erbjuder realtidsapplikationer till privatpersoner på motsvarande sätt. TeleTrade-koncernen har ökat intäkterna jämfört med både första och andra halvåret föregående år. Kraftigt ökat antal kunder och tjänster via organisk tillväxt och förvärv har även medfört att kostnaderna ökat. Dessa skall nu anpassas till det rådande aktiemarknadsklimatet där aktiviteten och intäkterna per kund under andra kvartalet 2001 är mindre än hälften av vad de var under motsvarande kvartal föregående år. Detta skapar möjligheter att genomföra mycket stora kostnadsbesparingar. Till de tidigare aviserade kostnadssynergierna i samband med samgåendet med Nordnet om 60 mkr per år skall nu läggas ytterligare kostnadsreduceringar. Positiva intäktseffekter om ca 20 mkr förväntas även uppnås. TeleTrade/Nordnets huvudverksamhet värdepappershandel på Internet skall därmed bli en lönsam Internetmäklare även under det aktiemarknadsklimat som rått under andra kvartalet 2001. TeleTrades marknadsandel av antal avslut har utvecklats väl under perioden i jämförelse med konkurrenterna. Nordnet har haft en svagare utveckling. I juni uppgick TeleTrade/Nordnets samlade andel av antal avslut till 7,2 % . Näst största grupperingen (HQ.se/Avanza) nådde en marknadsandel om 5,1 %. Första halvåret 2001 Koncernens intäkter och resultat Intäkterna för halvåret ökade med 2 % jämfört med motsvarande period föregående år till 63,3 (62,0) mkr. Resultatet före goodwillavskrivningar, minoritetens andel, beräknad skattekostnad, nedskrivningar och samgåendekostnader uppgick till -18,2 (-9,6) mkr för halvåret. Efter dessa poster uppgick resultatet för perioden till -24,7 (-9,2) mkr. Resultatet per aktie uppgick till -0,69 (-0,36) kr och efter full utspädning till -0,6 (-0,30) för halvåret. Intäkterna för andra kvartalet minskade med -4 % jämfört med motsvarande period föregående år till 28,9 (30,0) mkr. Resultatet före goodwillavskrivningar, minoritetens andel, beräknad skattekostnad, nedskrivningar och samgåendekostnader uppgick till -12,9 (-12,8) mkr för andra kvartalet. Efter dessa poster uppgick resultatet för andra kvartalet till -17,4 (-10,0) mkr. Resultatet per aktie uppgick till - 0,49 (-0,38) kr och efter full utspädning till -0,42 (-0,32) kr för andra kvartalet. Intäkterna för andra kvartalet minskade med -16 % jämfört med första kvartalet i år till 28,9 (34,3) mkr. Internetmäklaren TeleTrade Solutions ökade sina intäkter för andra kvartalet med 23 % till 19,9 (16,2) mkr jämfört med motsvarande period föregående år. Resultatet för andra kvartalet uppgick till -4,1 (-11,7) mkr. Intäkterna för andra kvartalet för Försäkringsmäklaren TeleTrade Försäkring sjönk med -16% till 8,7 (10,4) mkr jämfört med motsvarande period föregående år. Resultatet för andra kvartalet uppgick till -3,0 (0,6) mkr. Börsinformationsportalen VCW.se minskade sina intäkter för andra kvartalet med -66 % till 1,2 (3,4) mkr jämfört med motsvarande period föregående år. Resultatet för perioden uppgick till -3,9 (1,7) mkr. I resultatet ingår nedskrivning av aktieinnehavet i Awardit AB med -2,0 mkr. Verksamhetens utveckling Internetmäklaren TeleTrade Solutions Antalet aktiva depåer ökade med 114 % till 31 000 (14 500) jämfört med utgången av andra halvåret 2000. Av ökningen kommer 9 000 från förvärvet av Aktiedirekt och 3 000 från förvärvet av Fondex. Jämfört med utgången av föregående kvartal var antal aktiva depåer oförändrat. Marknadsföringsåtgärder har inte bedömts vara framgångsrikt i det aktiemarknadsklimat som rått. Lanseringen av den nya egenutvecklade handlarapplikationen TeleTrade WinTrade har varit mycket framgångsrik. Vid utgången av halvåret hade WinTrade 2 000 betalande användare och 1 500 testanvändare. Fondmäklaren Fondex tjänst har integrerats i TeleTrades fondtjänst under andra kvartalet. TeleTrade Solutions erbjuder nu handel i över 1000 olika fonder tillsammans med handel i aktier, warrants, optioner och terminer. Fondtjänsten heter TeleTrade Fondex. Samgåendet med Nordnet i kombination med den svaga aktiemarknadsutvecklingen ställer stora krav på effektivisering och rationalisering av verksamheterna. Den ursprungliga samgåendeplanen är därför under skyndsam revidering med syfte att uppnå större kostnadsbesparingar. Försäkringsmäklaren TeleTrade Försäkring Antalet försäkringskunder ökade med 17 % till 42 000 (36 000 ) jämfört med utgången av första halvåret 2000 och med 1 % (41 500) jämfört med utgången av första kvartalet 2001. Under andra kvartalet har ett samarbete påbörjats med Aftonbladet.se där TeleTrades försäkringsmäklartjänst på Internet är helt integrerad. Det försämrade aktiemarknadsklimatet fortsätter att påverka mäkleri av liv-, pension- och kapitalförsäkringar negativt med lägre försäljnings- och provisionsvolymer och löpande rörelseförluster. Att nå lönsamhet står i fokus med en kontinuerlig utvärdering av verksamheten och de olika lokalkontoren. Börsinformationsportalen VCW Trafikutvecklingen för Börsinformationsportalen VCW följer aktiemarknadsutvecklingen och privatpersoners intresse att handla aktier. Antal besök har under perioden minskat jämfört med det första halvåret 2000. I maj 2001 jämfört med juni 2000 minskade antalet besök med -52 % till 822 544 (1 720 960). Den försämrade annonsmarknaden på Internet i kombination med det försämrade aktiemarknadsklimatet påverkar VCW negativt. Banker och fondkommissionärer, börsnoterade företag och företag som genomför nyemissioner är viktiga kunder till VCW. Under rådande aktiemarknadsklimat är denna kundgrupp återhållsam med att annonsera. I april 2000 genomförde VCW en affär med Awardit AB. Awardit köpte marknadsföring på VCW.se och betalade med egna aktier varvid VCW blev aktieägare i Awardit. VCW äger ca 15% av utestående aktier i Awardit före utspädning av optioner och konvertibler. VCW resultatförde under 2000 ca 3 mkr avseende marknadsföringsutrymme som sålts mot betalning i Awardit-aktier. Under 2001 har ingenting intäktsförts. En nedskrivning av aktieinnehavet om 2 mkr har genomförts per halvårsskiftet, vilket belastat VCW:s resultat. Förvärv TeleTrade förvärvade i slutet av första kvartalet 2001 fondmäklaren Fondex Sweden AB via Internetmäklaren TeleTrade Solutions. Fondex tjänst och kunder har nu integrerats med TeleTrade Solutions tidigare tjänst för handel med fonder och den nya sammanslagna fondhandelstjänsten bedrivs under namnet TeleTrade Fondex. Fondex tidigare kunder erhåller nu en väsentligt utökad service och kan från sin depå ta del av TeleTrade Solutions hela tjänsteutbud och då även möjligheten att handla aktier, warrants, optioner och terminer. Fondex Sweden AB har avvecklats och samtliga anställda har slutat. Enligt avtal med säljaren täcker säljaren samtliga avvecklingskostnader. Inga integrationskostnader har belastat TeleTrades resultat. Det totala priset inklusive förvärvskostnader för förvärvet av Fondex uppgår till 3,6 mkr kontant och en goodwillpost på 0-1 mkr beräknas uppstå när avvecklingen är slutförd. Ca 95% av Fondex kostnader har rationaliserats bort. Antal depåkunder hos Fondex uppgick till ca 5000 varav ca 3000 betecknades som aktiva. Förvaltat kapital uppgick till ca 170 mkr. Samgående med Nordnet Samgåendet med Nordnet är en av de mest betydelsefulla händelserna i TeleTrades historia. TeleTrade har efter förvärvet i september 2000 av Internetmäklaren Aktiedirekt bevisat att kostnadssynergierna är betydande och att ett förvärv kan genomföras utan kundtapp. Samgåendet med Nordnet är dock av en annan karaktär då Nordnet är större än TeleTrade och då Nordnet även bedriver internationell verksamhet i Luxemburg, Danmark och Norge. Synergierna är ändå mycket stora och förväntas leda till en lönsam verksamhet även i det marknadsklimat som rått under andra kvartalet 2001. Nordnet har precis som Internetmäklaren TeleTrade Solutions haft en försämrad resultatutveckling under första halvåret med anledning av det rådande aktiemarknadsklimatet. På extra bolagsstämma i TeleTrade den 28 juni 2001 beslutades att genomföra samgåendet genom att TeleTrade via en apportemission av 42 miljoner aktier förvärvar Nordnet-koncernen. Ägarna till Nordnet blir därmed ägare till 54 % av antal utestående aktier i TeleTrade. Apportemissionen är ej genomförd vid denna rapports offentliggörande men avses genomföras så snart alla tillstånd från berörda myndigheter erhållits. Kostnader för samgåendet till rådgivare för TeleTrade/Nordnet beräknas komma att uppgå till ca 12 mkr. Under perioden har 2,5 mkr i samgåendekostnader till rådgivare uppkommit och belastar resultatet. De direkta operativa kostnaderna för samgåendet beräknas uppgå till ca 15 mkr. Därtill kommer nedskrivningar av programvara och system som beräknas uppgå till ca 15 mkr. Enligt skattebestämmelserna kan ett samgående medföra att del av eller hela TeleTrades outnyttjade underskottsavdrag från tidigare år går förlorade. Värdet i balansräkningen av de underskott som kan förloras uppgår till 21,5 mkr för koncernen. Samgåendet avses att redovisas med tillämpning av poolningsmetoden vilket medför att någon goodwill ej uppstår vid upprättande av koncernredovisning för de sammanslagna verksamheterna. Operativt planeras samgåendet att genomföras under hösten och leda till full effekt fr.o.m. årsskiftet. Ny firma kommer att föreslås bli Nordnet AB. För mer information om samgåendet hänvisas till det Informationsmemorandum som upprättades inför den extra bolagsstämman den 28 juni 2001. Informationsmemorandumet kan rekvireras via hemsidan eller från bolaget. Nordnet-koncernen avses att konsolideras av TeleTrade per den 1 juli 2001 och proforma siffror för halvåret redovisas vid ett senare tillfälle. Personal Antal anställda vid periodens slut uppgick till 116 (100) personer jämfört med 111 personer vid årets början. De 116 anställda fördelar sig på; moderbolaget 11 anställda, Internetmäklaren TeleTrade Solutions 33 anställda, Försäkringsmäklaren TeleTrade Försäkring 50 anställda, Börsinformationsportalen VCW 11 anställda och TeleTrade Technology 11 anställda. TeleTrade Technology är koncernens utvecklingsbolag där de anställda tidigare var anställda i TeleTrade Solutions. De anställda i moderbolaget delar sin tid mellan dotterbolagen. Av lönekostnaderna i moderbolaget har i affärsområdesredovisningen 60 % fördelats till TeleTrade Solutions, 15 % till TeleTrade Försäkring och 5 % till VCW. Ny styrelse På extra bolagsstämma den 28 juni 2001 då samgåendet med Nordnet beslutades valdes till ny styrelse i TeleTrade; Claes Dinkelspiel (styrelseordförande och ny ledamot), Magnus Wahlbaeck (tidigare ledamot och styrelseordförande, nu vice styrelseordförande), Ulf Dinkelspiel (ny ledamot), Bengt Marnfeldt (tidigare ledamot), Lage Jonason (ny ledamot) och Sven Skarendahl (ny ledamot). Koncernen, moderbolaget, finansiering och likviditet Koncernens likvida medel uppgick vid periodens slut till 314,1 mkr, varav spärrade medel 35,0 mkr. Koncernens egna kapital uppgick till 156,8 mkr varav goodwill 130,0 mkr. Det egna kapitalet fördelar sig på 35 821 421 aktier vilket motsvarar ett eget kapital per aktie om 4,38 kr. Soliditeten för koncernen uppgick till 19 %. Koncernens kapitaltäckningsgrad var 17%. Moderbolagets likvida medel inklusive oreglerade fordringar på koncernföretag uppgick vid periodens slut till 5,4 mkr, varav spärrade medel 0 mkr. Moderbolaget är ett holdingbolag där det inte bedrivs någon rörelse. Med anledning av under föregående år genomförda förvärv uppgår moderbolagets räntebärande skulder till 56 mkr vilka är hänförliga till förvärven av TeleTrade Försäkring och Aktiedirekt. Aktiedirekt förvärvades från Nordiska Fondkommission. Amorteringsvillkoren för skulden om 45 mkr till Nordiska Fondkommission har förhandlats om. Amortering skall nu ske under 2002. På sätt som tidigare meddelats kommer en nyemission att genomföras. Närmare villkor presenteras senare. Investeringar under andra kvartalet i materiella tillgångar samt immateriella tillgångar såsom programvara och utveckling som aktiverats uppgick till 4,2 (3,8) mkr. Under andra kvartalet har även investeringar gjorts som externfinansierats. Marknadsföringskostnaderna under kvartalet uppgick till 1,1 (11,6) mkr. Kommande rapporttillfällen Delårsrapport för 9 månader publiceras den 18 oktober 2001. Stockholm den 19 juli 2001 TeleTrade Financial Services AB (publ) Klas Danielsson Verkställande direktör och koncernchef För ytterligare information kontakta: Klas Danielsson, tel. 08-50633021, mobil 0708-744574, email: klas.danielsson@teletrade.se. Revisorernas granskningsberättelse Vi har översiktligt granskat denna delårsrapport enligt den rekommendation som FAR utfärdat. En översiktlig granskning är väsentligt begränsad jämfört med en revision. Det har inte kommit fram något som tyder på att delårsrapporten inte uppfyller kraven enligt börs- och årsredovisningslagarna. KPMG Bohlins AB Thomas Jansson Auktoriserad revisor ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/07/19/20010719BIT00200/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/07/19/20010719BIT00200/bit0001.pdf