Information beträffande samgåendet med Nordnet

Information beträffande samgåendet med Nordnet Med anledning av det föreslagna samgåendet med Nordnet har inför den extra bolagsstämman den 28 juni i TeleTrade Financial Services AB (publ) ett s.k. Informationsmemorandum framtagits. Detta Informationsmemorandum kan fr.o.m. idag måndagen den 25 juni rekvireras från bolaget eller laddas ned från www.teletrade.se . Synergieffekter och engångskostnader Uppskattningen om synergieffekter efter samgåendet står fast. Synergieffekterna är kortsiktigt störst på kostnadssidan. Totalt uppskattas synergieffekterna uppgå till ca 80 mkr per år med effekt fr.o.m 2002. Synergieffekterna fördelas med 60 mkr till kostnadssynergier främst genom integration av system, kommunikation, informationstjänster, marknadsföring och vissa personalminskningar samt med 20 mkr till intäktssynergier främst genom ett bredare kunderbjudande med merförsäljning och en enhetlig avgiftsstruktur. P.g.a. det unika kunderbjudandet som koncernen tillhandahåller- alla aktier, alla fonder och alla försäkringar - förväntas intäktseffekterna öka på sikt med anledning av den nya större gemensamma kundbasen. Engångskostnaderna för samgåendet uppskattas till; 15 mkr i form av direkta operativa kostnader för integrationen, 12 mkr till finansiella och juridiska rådgivare och 15 mkr i engångsavskrivningar av system och programvara p.g.a. integration av handelssystemen. Sverige absolut största oberoende Internetmäklare Efter samgåendet är TeleTrade/Nordnet Sveriges absolut största Internetmäklare. Enligt officiell statistik från Stockholmsbörsen för maj månad är TeleTrade/Nordnet 90 % större beträffande affärsvolym och 35 % större beträffande antal avslut jämfört med den närmaste konkurrenten i form av det nya tänkta sammanslagna HQ.SE/Avanza. TeleTrade/Nordnet blir Stockholmsbörsens fjärde största aktör totalt sett med en marknadsandel av antal avslut i maj månad om 8,36 % vilket endast passeras av SEB/Enskilda Securities, Föreningssparbanken och Svenska Handelsbanken. Nyemission Efter samgåendet kommer ägarna till Nordnet att äga 54% och TeleTrades nuvarande aktieägare att äga 46% av de utestående aktierna i TeleTrade. Under september 2001, efter samgåendet, planeras en nyemission om 100- 130 mkr med företrädesrätt för aktieägarna. Emissionen genomförs bl.a. för att stärka balansräkningen inför fortsatt tjänsteexpansion i och med ansökan om bankoktroj, för att täcka kostnaderna för samgåendet och för att återbetala vissa kortfristiga skulder. Givet samgåendet har aktieägare motsvarande ca 77 % av antal utestående aktier förbundit sig att teckna sin andel i emissionen. Förslag till ny styrelse Aktieägare i TeleTrade representerande mer än 50 % av antal utestående aktier har, villkorat av samgåendet, enats om att till ny styrelse föreslå Claes Dinkelspiel (föreslås till ordförande), Magnus Wahlbäck (föreslås till vice ordförande), Ulf Dinkelspiel, Lage Jonason, Bengt Marnfeldt och Sven Skarendahl. För mer information kontakta: Klas Danielsson, koncernchef, 08 - 506 33 000, 0708 - 744 574, klas.danielsson@teletrade.se TeleTrade Financial Services AB (publ) - finansiella tjänster på ett modernt sätt. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Handel, Försäkringar och Information. Handel bedrivs i Internetmäklaren TeleTrade Solutions, www.teletrade.se. den kompletta Internetmäklaren. Försäkringar bedrivs i TeleTrade e-Insurance, Sveriges största försäkringsmäklare för privatpersoner. Information bedrivs i VCW Internet Services, www.vcw.se, Sveriges största Börsinformationsportal. TeleTrade Financial Services- aktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Huvudägare i TeleTrade är Nordiska Fondkommission AB, IDG International Data Group AB och Visionalis AB. Nordnet (www.nordnet.se) var en av de första aktörerna i Sverige med att erbjuda värdepappershandel via Internet och startades av Öhman Fondkommission i augusti 1996. Nordnet består av Nordnet Sverige, Nordnet Norge, Nordnet Danmark och Eurotrade. Eurotrade fokuserar på värdepappershandel via Internet för utlandssvenskar och finns i dagsläget etablerade i Luxemburg. Nordnet Norges verksamhet startade i januari 2001 och Nordnet Danmarks verksamhet startade i maj 2001. Nordnet AB är idag den största renodlade Internetmäklaren i Skandinavien. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/25/20010625BIT00160/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/25/20010625BIT00160/bit0002.pdf