Kostnadsreduceringar, ny avgiftsstruktur och förvärv ger sänkt break-even nivå

Kostnadsreduceringar, ny avgiftsstruktur och förvärv ger sänkt break- even nivå För att anpassa verksamheten efter nuvarande marknadsklimat arbetar TeleTrade Solutions med kostnadsreduceringar och effektiviseringar, vilket förväntas ge effekt fr.o.m. tredje kvartalet. Förändringar i avgifts- & tjänstestrukturen tillsammans med fler betaltjänster och växande kundbas motverkar också effekter av det försämrade marknadsklimatet. Förvärvet av Internetmäklaren Aktiedirekt har utfallit mycket positivt. Ca 90% av kostnaderna har rationaliserats bort. Det nyligen förvärvade Fondex - marknadsplatsen för fonder, förväntas efter integration medföra kostnadseffektiviseringar på 90-100%. Utökad depåtjänst och bankoktroj samt förslag till mandat för nyemission I Internetmäklaren TeleTrade Solutions depåtjänst ingår marknadsledande handels- och informationstjänster. Under 2000 utökades tjänsteutbudet på Internet med fondhandel och försäkringsförmedling. Nästa steg är att utöka servicen genom att till depåtjänsten; koppla kontant- & kreditkort, utöka befintliga in- och utlåningstjänster samt att införa en flexibel valutahandelstjänst vid affärer i utländska aktier. Enligt svensk lagstiftning behöver TeleTrade Solutions bankoktroj för att erbjuda dessa tjänster. Styrelsen har därför beslutat att TeleTrade Solutions inom kort till Finansinspektionen skall inge en ansökan om att erhålla bankoktroj. Ansökan görs inom ramen för befintlig verksamhet och förväntas inte väsentligt påverka organisationen eller kräva ytterligare kapital utöver kommande avsedda nyemission. De planerade tjänsterna skall ej medföra betydande investeringar eller större externa utvecklingskostnader. TeleTrade Solutions verksamhetsstrategi sätter värdepappersdepån i centrum med en ledande handelstjänst för värdepapper. TeleTrades värdepappersdepå skall fungera som den centrala punkten för kundens tillgångar i form av aktier, fonder, försäkringar, kontanter och lån. Depån maximerar räntevinsten för kunden samtidigt som alla tillgångarna automatiskt görs likvida och tillgängliga genom bl.a. kontant- & kreditkort. Styrelsen i TeleTrade har beslutat föreslå ordinarie bolagsstämma den 24 april att ge styrelsen mandat att genomföra en nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Nyemissionen avses uppgå till 70-90 mkr och aktieägare motsvarande ca 52 % av antalet aktier stödjer förslaget. Emissionen skall genomföras för att stärka koncernens kapitalbas, lösa utestående skulder och möjliggöra fortsatt utökat tjänsteutbud i samband med beviljad bankoktroj. Inbjudan: Framtidens Internetmäklare TeleTrade leder den tekniska utvecklingen i branschen och presenterar Framtidens Internetmäklare för analytiker, media och aktieägare på Restaurang no 18, Linnégatan 18, torsdagen den 29 mars kl. 12.00 - 14.00. TeleTrade bjuder på lunch kl 12.00. Kl. 12.30 presenteras TeleTrades strategi, framtidens tjänsteutbud och nya applikationer demonstreras live. Anmälan krävs och görs via email senast den 27 mars kl. 12.00 till framtiden@teletrade.se. Ange namn, telefonnummer och vem ni representerar. För mer information kontakta vd Klas Danielsson , 08-506 33 000, 0708- 744574, klas@teletrade.se. TeleTrade Financial Services AB (publ) - finansiella tjänster på ett modernt sätt. Verksamheten bedrivs av Internetmäklaren TeleTrade Solutions och av försäkringsmäklaren TeleTrade e-Insurance, www.teletrade.se, samt av Börsinformationsportalen VCW.se, www.vcw.se. TeleTrade Financial Services-aktien är noterad på OM Stockholmsbörsens O- lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/22/20010322BIT00520/bit0003.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/22/20010322BIT00520/bit0003.pdf