Nyemission med företrädesrätt för aktieägarna

Nyemission med företrädesrätt för aktieägarna Styrelsen för TeleTrade Financial Services AB (publ) har i enlighet med vad som tidigare aviserats beslutat om nyemission med företrädesrätt för aktieägarna. Nyemissionen skall inbringa ca 130 mkr före emissionskostnader. TeleTrade är under samgående med Nordnet. I enlighet med Samgåendeavtalet mellan TeleTrade och ägarna till Nordnet har ägare motsvarande 77 % av antal utestående aktier, efter samgåendet, förbundit sig att teckna sina respektive andelar i den beslutade nyemissionen. Styrelsens beslut är förbehållet godkännande av extra bolagsstämma den 14 september 2001. Nyemissionsvillkoren i sammandrag Nyemissionen skall ske till villkoret 1:1, varvid varje befintlig aktie ger rätt att teckna en ny aktie till en emissionskurs om 1,70 kr per aktie. Antalet utestående aktier efter samgåendet med Nordnet men före nyemissionen är 77 872 654, envar å nominellt 1 kr. Avstämningsdag för deltagande i nyemissionen skall vara den 19 september 2001. Teckning skall ske från och med den 26 september 2001 till och med den 10 oktober 2001. De nya aktierna medför rätt till utdelning från och med för räkenskapsåret 2001. Extra bolagsstämma Såsom följd av nyemissionen föreslår styrelsen för TeleTrade att bolagsordningens gränser för aktiekapitalet ändras. Vidare föreslår styrelsen att bolagets firma ändras till Nordnet AB (publ). Styrelsen för TeleTrade har beslutat att kalla till extra bolagsstämma den 14 september 2001 för att behandla styrelsens beslut samt förslag till ändringar av bolagsordningen. Kallelse kommer att utsändas separat. För mer information kontakta: VD, Klas Danielsson, 08 - 506 33 000, 0708 - 744 574, klas.danielsson@teletrade.se TeleTrade Financial Services AB (publ). Verksamheten bedrivs i affärsområdena Handel, Försäkringar och Information. Handel bedrivs i Internetmäklaren TeleTrade Solutions, www.teletrade.se. den kompletta Internetmäklaren. Försäkringar bedrivs i TeleTrade e-Insurance, Sveriges största försäkringsmäklare för privatpersoner. Information bedrivs i VCW Internet Services, www.vcw.se, Sveriges största Börsinformationsportal. TeleTrade är under samgående med Nordnet. Nordnet (www.nordnet.se) var en av de första aktörerna i Sverige med att erbjuda värdepappershandel via Internet och startades av Öhman Fondkommission i augusti 1996. Nordnet består av Nordnet Sverige, Nordnet Norge, Nordnet Danmark och Eurotrade. Eurotrade fokuserar på värdepappershandel via Internet för utlandssvenskar och finns i etablerade i Luxemburg. Nordnet AB är idag den största renodlade Internetmäklaren i Norden. TeleTrade Financial Services AB (publ) föreslås i och med samgåendet ändra firma till Nordnet AB (publ). TeleTrade-aktien är noterad på O-listan på Stockholmsbörsen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/13/20010813BIT00050/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/13/20010813BIT00050/bit0001.pdf