Orc Software och TeleTrade inleder strategiskt samarbete

Orc Software och TeleTrade inleder strategiskt samarbete Det sammanslagna TeleTrade/Nordnet och Orc Software inleder ett strategiskt samarbete i syfte att sälja gemensam teknologi till banker och mäklarfirmor som vill erbjuda sina privatkunder elektronisk handel över Internet. Samarbetet bygger på en kombination av parternas befintliga produkter, TeleTrades realtidsapplikation WinTrade och Orc-systemets kärnteknologi med anslutningar till mer än 30 olika elektroniska börser världen över. Den gemensamma teknologin är väl beprövad och WinTrade används idag av cirka 3 500 privatpersoner. Nu kommer mäklarfirmor och banker på den svenska och internationella privatkundsmarknaden att erbjudas denna teknologi. - Detta är ett slagkraftigt teknologiskt samarbete som kombinerar TeleTrades marknadskunnande beträffande Internethandel för privatkunder med Orc Softwares breda internationella täckning avseende handelsteknologi. Genom detta samarbete når vårt kunnande och vår handelsapplikation WinTrade en bredare publik och skapar därmed en ökad intäktspotential, säger Klas Danielsson, VD för TeleTrade. - Samarbetet med TeleTrade ger Orc Software en kraftigt förstärkt position på privatkundsmarknaden, där TeleTrade tillför oss kompetens inom applikationsutveckling och ger möjlighet att erbjuda våra kunder ett brett spektrum av alternativ för handel över Internet, säger Orc Softwares VD Nils Nilsson. För ytterligare information kontakta: Klas Danielsson, VD, TeleTrade, 08-506 330 21, 0708-74 45 74 Nils Nilsson, VD, Orc Software, 08-545 122 50 Susanne Nilsson, IR, Orc Software, 08-545 124 57 Orc Software ( www.orcsoftware.com ) utvecklar och marknadsför standardiserade och nyckelfärdiga mjukvarusystem för prissättning, handel och riskhantering i realtid på internationella finans-, råvaru- och energimarknader. Bolaget är en ledande internationell aktör med kunder i 18 länder. Orc Software-aktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. TeleTrades verksamhet bedrivs i affärsområdena Handel, Försäkringar och Information där Försäkringar och Information upphör som affärsområden fr.o.m. fjärde kvartalet 2001. Handel bedrivs i Internetmäklaren TeleTrade Solutions, ( www.teletrade.se ). Utveckling bedrivs i TeleTrade Technology. TeleTrade är under samgående med Nordnet som består av Nordnet Sverige, Nordnet Norge, Nordnet Danmark och Eurotrade Luxemburg. Eurotrade fokuserar på värdepappershandel via Internet för utlandssvenskar. Nya TeleTrade/Nordnet är den största Internetmäklaren i Norden, och en av de absolut största mäklarfirmorna totalt sett, mätt i antal transaktioner i Sverige. TeleTrade Financial Services AB (publ) föreslås i och med samgåendet ändra firma till Nordnet AB (publ). TeleTrade-aktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/31/20010831BIT00080/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/31/20010831BIT00080/bit0001.pdf