TeleTrade och Nordnet går samman och bildar Nordens största Internetmäklare

TeleTrade och Nordnet går samman och bildar Nordens största Internetmäklare TeleTrade och Nordnet avser att gå samman för att därigenom bilda den största Internetmäklaren i Norden. Därmed bildas ett företag som aktivt kan leda den strukturomvandling som pågår i branschen för värdepappershandel över Internet. Affären innebär dessutom att betydande samordningsvinster skapas. Samgåendet syftar till att stärka TeleTrade och Nordnet på en marknad som befinner sig i konsolidering och som den senaste tiden präglats av fallande volymer på aktiemarknaden. Med den nya koncernens storlek och finansiella styrka skapas förutsättning för fortsatt nordisk expansion samt för en vidareutveckling av produkt- och tjänsteutbud. "Vi blir den enda nätmäklare som får tillräckligt stora volymer för att uppnå en god lönsamhet", säger Klas Danielsson, föreslagen vice koncernchef och COO i det sammanslagna TeleTrade Nordnet. Genom fusionen skapas Nordens ledande Internetmäklare med 65 000 aktiva depåkunder och med en total andel av Stockholmsbörsen, mätt i antalet transaktioner under första kvartalet i år, på 8,5 procent. Därmed blir den sammanslagna enheten den fjärde största aktören på Stockholmsbörsen. Dessutom innebär affären att det nya bolaget blir ledande även avseende förvaltat kapital, antal kunder och produkt-/tjänsteutbud. Den nya affären lägger också grunden för ett fortsatt offensivt utvecklande av nya tjänster. Genom fusionen räknar det nya bolaget med att hålla en god lönsamhet även i det nuvarande marknadsklimatet. Kostnadssynergierna beräknas uppgå till cirka 60 miljoner kronor per år och bedöms få full effekt från år 2002. Samordningsvinsterna uppnås genom framför allt integration av system, informationstjänster, marknadsföring samt genom vissa personalminskningar. Kostnaderna för sammanslagningen beräknas uppgå till 25 miljoner kronor. "Med den här affären har vi tagit ett grepp på den strukturomvandling som pågår i branschen", säger Bo Mattsson, föreslagen koncernchef och CEO i det sammanslagna TeleTrade Nordnet. Enligt den nu ingångna avsiktsförklaringen kommer TeleTrades nuvarande ägare att inneha 46 procent medan ägarna till Nordnet kommer att äga 54 procent av den nya koncernen efter samgåendet, som sker genom en apportemission. Före samgåendet kommer ägandet i Nordnet förändras så att Nordnet blir ett systerbolag till Öhman-koncernen. En majoritet av TeleTrades aktieägare ställer sig bakom den föreslagna affären. Samgåendet förutsätter ett slutligt avtal mellan parterna samt godkännande av Finansinspektionen. Styrelsen i TeleTrade Financial Services AB (publ.) avser vid en extra bolagsstämma i maj i år att föreslå ett bemyndigande att förvärva samtliga aktier i Nordnet. Samgåendet sker mellan två jämbördiga parter och avses ske genom poolingmetoden, vilket gör att goodwill ej uppstår. Styrelsens och ledningens sammansättning kommer att återspegla ägarförhållandena i den nya koncernen. Ordförandeskapet föreslås alternera årligen mellan Claes Dinkelspiel och Magnus Wahlbäck. Claes Dinkelspiel inleder som ordförande under förutsättning av bolagsstämmans godkännande. Den tidigare aviserade företrädesemissionen på 70-90 miljoner kronor i TeleTrade avses att genomföras efter samgåendet. Samtliga huvudägare i den nya koncernen avser att deltaga i emissionen. Namn och varumärke för den nya koncernen kommer att beslutas innan sommaren. Operationella och finansiella nyckeltal ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/10/20010410BIT00050/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/10/20010410BIT00050/bit0001.pdf