Bolagisera samhällsproblem – Telge i Almedalen

Telge arrangerar i år två seminarier i Almedalen. Ett om upprustning av miljonprogramsområden och ett om hur nya grepp kan minska arbetslösheten. På seminarierna ger vi exempel på hur Telgemodellen skapar affärsmässiga lösningar på angelägna samhällsproblem. Media är välkomna på seminarierna och Telges talespersoner finns tillgängliga för intervjuer mellan den 4 och 8 juli.

Kan 40-årskrisande miljonprogram bli en lönsam affär?

Måndag 4 juli 10.00-11.30 Wisby Strand Congress

Miljonprogramsområdena byggdes som morgondagens boende. Då spirade hopp, entusiasm och framtidstro. Idag, 40 år senare, vet vi hur det blev. Nu står vi inför en ny utmaning. Är det möjligt att rusta upp fastigheterna och samtidigt skapa nya sociala mönster med bättre ekonomiska förutsättningar för de boende? I Hovsjö, ett miljonprogramsområde i Södertälje, visar Telgemodellen vägen.

Moderator: Annika Dopping
Deltagare: Anders Lago, Kjell Hasslert, Elisabet Dahlin, GS Rädda Barnen, Patrik Derk, vd Telge Hovsjö, Maria Abdulahad och Birgul Mendes, styrelseledamöter Telge Hovsjö, Reinhold Lennebo, vd Fastighetsägarna, Karin Jordås, GS Mentor, Mikael Lidström, regionchef Veidekke, Alarik von Hofsten, vice vd Telge.

Ur fas och in i arbete när nya grepp minskar arbetslösheten

Tisdag 5 juli 15.30-17.00 Wisby Strand Congress

Trots stark svensk ekonomi är arbetslösheten fortsatt hög. När de gamla modellerna inte fungerar krävs nya idéer och samarbeten för att hantera utmaningen. I Södertälje samarbetar kommunen, näringslivet och Arbetsförmedlingen inom ramen för Telgemodellen. En lösning som ger riktiga arbeten åt långtidsarbetslösa.

Moderator: Annika Dopping
Deltagare: Anders Lago, Kjell Hasslert, Angeles Bermudez-Svankvist, GD Arbetsförmedlingen, Teres Lindberg, (S), Annie Johansson, (C), Peter Lundahl, vd Manpower, Alarik von Hofsten vice VD Telge.

Läs mer om Telge och Telgemodellen på:

www.telge.se/telgemodellen

www.telge.se/almedalen

För mer information kontakta:

Lars Pyk, projektledare för Telge i Almedalen

E-post: lars.pyk@telge.se

OM Telge AB
Telge AB är ett av Södertälje kommun helägt bolag vars övergripande uppdrag är att skapa ett attraktivare Södertälje. Verksamheten omfattar bland annat bostäder, kommersiella och offentliga fastigheter, inköp, energi- och fjärrvärmenät, återvinning, hamn, VA, krafthandel och elförsäljning. 2009 tilldelades Telge AB priset som Årets Sociala Kapitalist, ett CSR pris instiftat av Veckans Affärer. Telge AB har 700 anställda och omsätter 5 500 mkr årligen. Läs mer på www.telge.se