Christina Osswald är utsedd till Telgekoncernens nya HR-direktör

Från den första mars kommer Christina Osswald att leda Telgekoncernens strategiska och operativa HR-arbete. Christina kommer närmast ifrån Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö där hon varit HR-chef.

Förutom det strategiska arbetet kommer Christina att leda HR-avdelningen med HR-strateger och projektledare. Arbetet kommer att handla om att dels utveckla koncernens övergripande HR-strategier, dels att stödja dotterbolagen i deras arbete och strävan att bli framgångsrika.

- Det är flera olika anledningar till att jag sökt mig till Telge. Det är en bred koncern med många spännande bolag. Det är också intressant med exempelvis Tom Tits Experiment och Telge Tillväxt som jobbar både med samhällsnytta och lite mjukare värden. Vid intervjuerna har jag fått en känsla av att det är ett varmt och familjärt företag som känns väldigt bra. Det är en spännande tjänst och jag ser mycket fram emot att börja i mars, säger Christina.

Christina har arbetat många år i liknande verksamheter med alla förekommande HR-frågor. Hon har också arbetat med arbetsgivarvarumärke för att både få befintliga medarbetare att stanna, trivas, röra sig internt och för att attrahera nya kompetenser.

-Vi har haft många kvalificerade sökanden och jag är mycket nöjd med att vi lyckats rekrytera Christina. Hon har bred kompetens, stor erfarenhet från kommun och kommunala bolag och en personlighet som passar Telge. Detta gör att hon har väldigt bra förutsättningar för att fortsätta arbetet med att göra Telge till en av de bästa arbetsgivarna, säger Stefan Hollmark.

Fakta om Christina

Ålder: 48 år

Bor: Nykvarn

Bakgrund: Karlstads universitet, personal- och organisationsteori, sociologi, ekonomi och juridik. Har arbetat tre år i Gnesta kommun som Personalansvarig, därefter nio år som Human Resources Manager vid Scania Sverige och Scania. De senaste åren dels som HR-chef för Eskilstuna Energi och Miljö, dels som HR-chef, Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Vid frågor, kontakta:

Stefan Hollmark, koncernchef, Telge AB
Telefon 08-550 220 08
Mejl: stefan.hollmark@telge.se

Telges pressjour
Telefon: 08-550 220 50
Mejl: pressjour@telge.se

Citat

- Vi har haft många kvalificerade sökanden och jag är mycket nöjd med att vi lyckats rekrytera Christina. Hon har bred kompetens, stor erfarenhet från kommun och kommunala bolag och en personlighet som passar Telge. Detta gör att hon har väldigt bra förutsättningar för att fortsätta arbetet med att göra Telge till en av de bästa arbetsgivarna
Stefan Hollmark, koncernchef, Telge AB