Dags att söka Telges miljöstipendium

I år delas Telges miljöstipendium ut för tionde gången. Syftet med stipendiet på 10 000 kronor är uppmuntra studenter att utbilda sig inom miljöområdet. Telges miljöstipendium kan sökas av studenter som har en tydlig anknytning till Södertälje och som läser en eftergymnasial utbildning med miljöinriktning.

– Vi vill uppmuntra och uppmärksamma en engagerad student med anknytning till Södertälje som valt att satsa på en miljöutbildning. Kompetens och insikter i miljöfrågorna är det viktigaste verktygen i miljöarbetet, säger Gunnar Hanson.

2009-års stipendiat, Sofia Priftis, studerar på Arkitektskolan KTH i Stockholm och var den första arkitektstudent som fick stipendiet.

– Arkitekter har stora möjligheter att påverka resursanvändningen. Både när husen byggs och under den vanligtvis mycket långa drifttiden, säger Gunnar Hanson, miljöchef på Telge.

Ansökan ska vara på maximalt en A4-sida och vara inlämnad senast den 30 november. Ansökan skickas med e-post till gunnar.hansson@telge.se. En jury bestående av tre personer bestämmer vem som får stipendiet.

För mer information vänligen kontakta: Gunnar Hanson, miljöchef Telge AB, Telefon: 08-553 220 61 E-post: gunnar.hanson@telge.se