Föreningslivet storsatsar på barnidrotten

Telge hjärta Södertäljes framtid utökar till Blombacka och Brunnsäng

Under hösten har Telge hjärta Södertäljes framtid startat upp sin verksamhet i Blombackaskolan och Brunnsängshallen. Flera dagar i veckan kan barn som går i mellanstadiet komma och spela basket, futsal, tennis och andra sporter tillsammans med idrottstränare och ungdomsledare från Södertäljes föreningsliv. Aktiviteterna är gratis och kräver ingen förkunskap eller speciell utrustning.

Telge hjärta Södertäljes framtid riktar sig till barn som går i mellanstadiet och arrangeras tillsammans med SBBK, Södertälje futsal club, Idrott Utan Gränser och andra idrottsföreningar. Även Telge Bostäder bidrar till satsningen. Sedan våren 2022 har aktiviteterna hållits i Hovsjö idrottshall och nu utökas verksamheten också till Brunnsängshallen och Blombackaskolans gymnastiksal.

När satsningen utvärderades genom att 55 barn fick svara på en enkät visar statistiken att barnens mående förbättras markant efter att de varit på en eftermiddagsaktivitet med Telge hjärta Södertäljes framtid. Innan aktiviteten svarar 74 procent av barnen att de mår varken bra eller dåligt (5 på en skala 1–10), och endast 2 procent uppger att de mår jättebra (10 på skalan). Efter aktiviteten har andelen barn som mår jättebra ökat till hela 62 procent, och endast 4 procent uppger att de mår varken bra eller dåligt.

När det gäller barns deltagande i föreningslivet så är Södertälje en delad stad. I Pershagen är närmare 90 procent av barnen mellan 7 och 16 år aktiva i idrotts- och föreningslivet. På andra håll i staden har föreningslivet svårare att nå fram. I Blombacka och Hovsjö är bara runt 30 procent av barnen i samma åldersspann aktiva i en förening.

— Södertälje har ett fantastiskt föreningsliv, det är eldsjälarna här som verkligen gör skillnad. Vi startade Telge hjärta Södertäljes framtid för att hjälpa föreningslivet att nå ut till fler barn och unga i hela Södertälje. Idén var att göra det enklare för barnen att delta genom att ta idrotten till dem. Ett och ett halvt år senare har vi ungefär 50–100 barn i veckan som kommer till våra aktiviteter i Hovsjö idrottshall. Vi vill så klart nå ut till ännu fler och därför tar vi nu konceptet till Blombacka och Brunnsäng, säger Lenore Johansson, projektledare sponsring på Telge AB.

— Var du bor ska inte spela roll för din möjlighet till en meningsfull fritid. Genom det här initiativet blir det lättare för barn i Blombacka och Brunnsäng att hitta roliga och utvecklande fritidsaktivitet och det är vi så klart glada att kunna bidra till, säger Gülseren Büyükbalik, chef social hållbarhet på Telge Bostäder.

För mer info, kontakta:

Lenore Johansson, projektledare sponsring på Telge AB
Lenore.Johansson@telge.se
08 - 550 221 24

Gülseren Büyükbalik, chef social hållbarhet på Telge Bostäder
gulseren.buyukbalik@telge.se

Susan Kiryo, ordförande i Södertälje futsal club
info@sodertaljefutsalclub.se

Telge hjärta Södertäljes framtid
Projektet Telge hjärta Södertäljes framtid syftar till att främja en aktiv fritid för mellanstadieelever och uppmuntra deras deltagande i idrotts- och föreningslivet. Flera dagar i veckan arrangeras basket, futsal, tennis, jujutsu och andra aktiviteter i Hovsjöhallen, Brunnsängshallen och Blombackaskolans gymnastiksal. Aktiviteterna leds av idrottstränare och ungdomsledare från Södertäljes föreningsliv och är öppna för barn som går i mellanstadiet. Projektet är ett samarbete mellan Telge, Telge Bostäder, Månsbro Fastigheter, SBBK, Södertälje futsal club, Södertälje VBK, Idrott Utan Gränser tillsammans med skolor och fritidsgårdar i Södertälje.