Hemsortering för de som bor i lägenhet

Allt fler som bor i flerfamiljshus i Södertälje kan hemsortera. Ett av de fastighetsbolag som tillsammans med Telge Återvinning gör det enklare för hyresgästerna att sortera tidningar och förpackningar är Fastighets AB L E Lundberg som har över 1500 lägenheter i Södertälje. Samtidigt som de boende hos Lundbergs inte längre behöver ta sig till en återvinningsstation för att sopsortera minskar koldioxidutsläppen med upp till 400 ton årligen.

Lundbergs som är en av de stora privata fastighetsägarna i Sverige har över 1500 lägenheter i Södertälje. Företaget har en tydlig miljöpolicy som säger att man ska arbeta för en långsiktig hållbar utveckling av miljön och att genom ständiga förbättringar minska miljöbelastningen.

Tillsammans med Telge Återvinning gör vi det möjligt för våra hyresgäster att hemsortera i särskilda miljörum. När sopsorteringen blir bättre minskar vår miljöpåverkan, säger Henrik Olsson på Lundbergs.

Telge Återvinnings tjänst hemsortering är mycket uppskattad av villahushållen i Södertälje. Hemsortering innebär att hushållen sorterar tidningar och förpackningar i direkt anslutning till bostaden och slipper åka till en återvinningsstation. Telge Återvinning ser en ökad efterfrågan på liknande lösningar för flerbostadshus.

Lundbergs minskar sina koldioxidutsläpp med 400 ton om året samtidigt som de får nöjdare kunder. Vinsten för oss är att sorterat avfall har ett värde som osorterat inte har, säger Jörgen Åkerlund, försäljningschef Telge Återvinning.

Sedan tidigare har de som bor i Lundbergs fastigheter på Värdsholmen möjlighet att sopsortera i anslutning till fastigheten. Nu är det de som bor på Bodastigen, Förmansvägen och del av Skogsvaktarvägen som får tillgång till miljörum.

Telge Återvinning för just nu diskussioner med flera fastighetsägare i Södertälje om hur de kan göra det enklare för sina hyresgäster att sopsortera och samtidigt minska sin miljöpåverkan.

För mer information vänligen kontakta:

Jörgen Åkerlund, försäljningschef Telge Återvinning
Telefon: 08-550 224 61