Ingen hyreshöjning innan 1 juli 2017

Hyresförhandlingarna mellan Telge Bostäder, Telge Hovsjö, Telge Fastigheter och Hyresgästföreningen är nu avslutade. Istället för en allmän hyreshöjning är ambitionen att införa en ny hyresmodell till sommaren.

Arbetet med att ta fram den nya hyresmodellen kommer att pågå under våren 2017. Målet med den är att hyressättningen ska bli mer förutsägbar och att det ska bli tydligare vad hyresgästerna betalar för. Idag finns skevheter i hyressättningen där lika lägenheter kan ha olika hyror och detta vill nu parterna rätta till.

– Detta är en rättvisefråga, samtidigt som det är ett sätt att stärka hyresrätten, säger Per Björklind, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region Stockholm.

– Vi är nöjda med överenskommelsen, säger Madelaine Hällgren, ordförande för Hyresgästföreningen Södertälje/Nykvarn. Vi har goda relationer med bolagen och jobbar gemensamt för att hyresgästerna i Södertälje ska kunna känna sig trygga i sitt boende.

– Den nuvarande hyresmodellen togs fram för över 20 år sedan och behöver uppdateras, berättar Juan Copovi-Mena, vd Telge Bostäder och Telge Hovsjö. Jag är glad över att vi nått en överenskommelse som gäller alla tre bolag.

För mer information kontakta:

Juan Copovi-Mena, vd Telge Bostäder och Telge Hovsjö, 08-550 220 61.
E-post: juan.copovi-mena@telge.se

Liselott Nilsson, vd Telge Fastigheter, 08-550 222 11.
E-post: liselott.nilsson@telge.se

Madelaine Hällgren, ordförande Hyresgästföreningen Södertälje/Nykvarn,
073-999 64 87.

Per Björklind, förhandlingschef Hyresgästföreningen, 070-250 93 75.
E-post: per.bjorklind@hyresgastforeningen.se

Telge är ett av Södertälje kommun helägt bolag som förenar samhällsnytta med affärer. Telge AB äger och förvaltar såväl tekniska som affärsmässiga verksamheter i Södertälje. Telgekoncernen ska etablera, utveckla och aktivt driva lönsamma bolag vars tjänster eller avkastning i sin tur skapar långsiktigt värde för Södertäljes medborgare och näringsliv. Varje bolag ska inom sin bransch utmana, stimulera konkurrensen och skapa en tydlig kundnytta för staden. Telgekoncernen består av 14 hel- och delägda bolag.