Maria Dahl Torgerson blir vd för Telge Inköp

Telge Inköps styrelse har utsett Maria Dahl Torgerson till ny vd för bolaget. Maria tillträder sin nya tjänst den 1 september. Maria kommer närmast från rollen som kommunikations- och digitaliseringschef i Södertälje kommun.

– Marias kunskaper och erfarenheter stämmer väl in med Telge Inköps behov. Hon har byggt upp och utvecklat flera olika verksamheter, har goda ledaregenskaper och en gedigen kunskap inom inköpsområdet, säger Jonny El Zaouki, styrelseordförande Telge Inköp. Under de senaste åren har Telge Inköps verksamhet vuxit och utvecklats på ett mycket positivt sätt och genom att rekrytera Maria Dahl Torgerson får vi utmärkta förutsättningar att fortsätta på den inslagna vägen.

– Det är mycket glädjande att få hälsa Maria välkommen till Telgekoncernen och Telge Inköp. Med Marias bakgrund som jurist och hennes kunskaper om inköpsfrågor ser jag mycket positivt på bolagets framtid. Ett extra plus är att Maria redan är bekant med flera av Telge Inköps kunder; Södertälje kommun och Telgebolagen. Jag ser fram emot att följa hennes och hela Telge Inköps arbete framöver, säger Juan Copovi-Mena, Telges koncernchef.

Maria Dahl Torgerson kommer närmast från Södertälje kommun och rollen som avdelningschef för Kommunikations- och digitaliseringsavdelningen. Maria har en jur.kand-examen från Uppsala universitet och har tidigare arbetat som kommunikationsdirektör på Vinnova. Hon har också haft olika roller inom Regeringskansliet där ett av hennes ansvarsområden var statens hela inköpssamordning och användning av ramavtal. Maria har även arbetat med innovationsupphandling och med åtgärder för att förenkla för småföretag att delta i offentliga upphandlingar.

– Jag är väldigt glad över denna möjlighet att få leda Telge Inköp, säger Maria Dahl Torgerson. Jag ser verkligen fram emot att få arbeta tillsammans med Telge Inköps medarbetare, styrelse och kunder. Vi har spännande år framför oss med att strategiskt och långsiktigt utveckla Telge Inköps verksamhet och bredda verksamheten med fler tjänster.

Maria tillträder som vd för Telge Inköp den 1 september 2020, samma dag som bolagets tillförordnade vd Krister Mellström tillträder som vd för Telge Fastigheter.

Vid frågor:

Jonny El Zaouki, styrelseordförande Telge Inköp, 073 984 61 60