Ny havrepanna värmer upp Järna

Nu bygger Telge Nät ytterligare en havreskalspanna i Järna utanför Södertälje. Den nya pannan minskar användandet av fossila bränslen med 70 procent och de fossila koldioxidutsläppen med lika mycket. Ångan och hetvattnet från pannan blir fjärrvärme i Järna.

Pannan ska eldas med havreskal från havregrynstillverkning och byggs i samarbete med Lantmännen Cerealia. Pannan beräknas stå klar vid årsskiftet 2011/2012.

Samarbetet med Lantmännen är lönsamt för bägge parter och bidrar till en bättre miljö.  Den nya pannan minskar användandet av fossilolja och istället får vi mer fjärrvärme från förnyelsebara bränslen, säger Stefan Hollmark vd på Telge Nät.

Den nya pannan byggs intill den befintliga pannan och den ska producera ca 15 GWh med havreskal och träpellets fördelat 50 procent till industri och 50 procent till fjärrvärme.

Havreskalen som eldas är en restprodukt från havregrynstillverkning och ångan och hetvatten från havreskalspannan driver processen i Järnafabriken. Till exempel torkas pasta och ångpreparera havrekärnor som sedan blir havregryn. Överskottet av ångan och hetvattnet blir fjärrvärme till Järnaborna.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA:
Namn: Jan Hammarström, Projektledare
Telefon:
E-post: jan.hammarström@telge.se

Om Telge Nät AB
Telge Nät distribuerar el, energitjänster, fjärrvärme, fjärrkyla, stadsnät och vatten till över 80 000 boende, företag och verksamheter i Södertälje och Nykvarns kommuner. Förutom att leverera själva energin ansvarar Telge Nät även för underhåll, reparation och utbyggnad av de lokala näten och ledningarna. Företaget ingår i koncernen Telge, har cirka 160 anställda och omsätter 800 mkr. www.telgenat.se