• Telge AB/

Pressinbjudan: Telge Återvinning samlar textilbranschen för att diskutera återvinning

Den 26 juni arrangerar Telge Återvinning en heldag med fyra panelsamtal på temat textilåtervinning i Almedalen i Visby. Aktörer inom forskning, politik och näringsliv samlas för samtal om branschgemensamma insatser för att minska textiliers klimat- och miljöavtryck genom cirkulära materialflöden.

Tillsammans med representanter från bland annat Naturvårdsverket, Avfall Sverige, Stockholms Stadsmission, Svensk Handel, TEKO Sveriges Textil- och Modeföretag, Human Bridge och Sysav kommer Telge Återvinning diskutera frågor som:

• Vad finns det för lösningar för att fler textilier ska gå till återanvändning och återvinning?
  • Vad innebär producentansvar för textilprodukter?
  • Hur ser världsmarknaden för begagnade textilier ut?
  • Hur förberedda är Sveriges kommuner på det nya insamlingskravet av textilier som kommer börja gälla vid årsskiftet?

Dessutom erbjuds en kurerad lånegarderob, Fashion Loop, dit talare och andra som vill synas under veckan är välkomna för att låna sina kläder. Initiativtagare är Telge Återvinning samt Medveten Konsumtion, Backing The Future och Purpose PR & Kommunikation.

Att låna plagg är kostnadsfritt och kunderna betalar genom att posta en bild med #FashionLoopAlmedalen och tagga butiken det kommer ifrån. I garderoben hittas plagg och accessoarer från: Slowfashion-appen, Stina Löving, Ninas Nuggets, archive, Vintage Vitalité, Em’s secondhand, Green little heart, Gotland Garbage, Artikel2, Tretorn och Borås Science Park.

Telge Återvinnings Almedalsprogram

Den hållbara textilresan – vad betyder det?

Tid: 10:30 - 11:20

Plats: Strandvägen, H555, "Containerparken, Kruttornet"

Medverkande: Vesa Hiltula, vd för Telge Återvinning, Lydia Capolicchio (moderator), Susanne Nejderås, hållbarhetsstrateg för Science Park Borås, Cecilia Nykvist, vd för TEKO Sveriges textil- och modeföretag, Jennie Grute, generalsekreterare för Medveten konsumtion och Lars Råsberg, biträdande direktör för Human Bridge.

Vem har ansvar över textilierna?

Tid: 12:30 - 13:20

Plats: Strandvägen, H555, "Containerparken, Kruttornet"

Medverkande: Vesa Hiltula, vd för Telge Återvinning, Lydia Capolicchio (moderator), Birgitta Losman, hållbarhetsstrateg för Science Park Borås, Erika Nygren, enhetschef Avfall- och kemikalieenheten för Naturvårdsverket, Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert för Svensk Handel och Tony Clark, vd för Avfall Sverige.

Hur samlar man in textilier till återbruk?

Tid: 14.30-15.20

Plats: Strandvägen, H555, "Containerparken, Kruttornet"

Medverkande: Vesa Hiltula, vd för Telge Återvinning, Lydia Capolicchio (moderator), Erika Nygren, enhetschef Avfall- och kemikalieenheten för Naturvårdsverket och Ann-Sofie Löfqvist Kahl, områdeschef Återbruk och produktion för Stockholms Stadsmission.

Är en försorteringsanläggning svaret på den hållbara textilresan?

Tid: 16.30-17.20

Plats: Strandvägen, H555, "Containerparken, Kruttornet"

Medverkande: Tommy Johansson, avdelningschef Materialåtervinning för Telge Återvinning, Lydia Capolicchio (moderator), Anna Annerås, Strategichef för Sysav och Susanne Nejderås, textilstrateg för Science Park Borås.

Erik Elowsson, Press- och PR-ansvarig, Telge AB
erik.elowsson@telge.se
08-550 220 50

Om Telge Återvinning
Telge Återvinning är en av de största återvinningsaktörerna i Stockholmsregionen. Varje år samlar bolaget in 200 000 ton hushålls- och industriavfall från Södertälje med omnejd. I dagsläget återvinns cirka 98 procent av avfallet.