Säkrare vattenförsörjning med nytt vattenskyddsområde för Mälaren

Länsstyrelserna i Stockholms och Södermanlands län har beslutat om det nya vattenskyddsområdet Södra Mälaren. Telge Nät försörjer Södertälje och Nykvarns kommuner med dricksvatten från Mälaren och har därför ansökt om att skydda vattentäkten i södra Mälaren.

— Det nya vattenskyddsområdet bidrar till att säkra kvalitet och försörjning av dricksvattnet till över 100 000 invånare och verksamheter som sjukhus och industrier i Södertälje och Nykvarns kommuner. Det här beslutet ger ett långsiktigt skydd för vårt dricksvatten, säger Katarina Tano, driftchef VA på Telge Nät.

Vattenskyddsområdet omfattar delar av Södertälje, Ekerö, Salem och Strängnäs kommuner. Berörda fastighetsägare har blivit informerade och även haft möjlighet att uttala sig om länsstyrelsernas remiss inför beslutet. Beslutet har fattats av Länsstyrelserna i Stockholms och Södermanlands län

Inom det nya vattenskyddsområdet gäller föreskrifter som innebär begränsningar av vissa typer av markanvändning eller åtgärder. Exempelvis finns regler för hur petroleumprodukter eller kemiska bekämpningsmedel får hanteras. Det kan också krävas tillstånd för mark- och anläggningsarbeten, inrättande av avloppsanläggningar eller spridning av gödsel.

Det finns även ordningsföreskrifter som riktar sig till allmänheten. Bland annat krävs tillstånd för den som vill arrangera en motorbåtstävling inom det skyddade vattenområdet.

Erik Elowsson, Press- och PR-ansvarig, Telge AB
erik.elowsson@telge.se
08-550 220 50

Om Telge Nät
Telge Nät levererar el, energitjänster, fjärrvärme, fjärrkyla, stadsnät och vatten till cirka 90 000 boende, företag och verksamheter i Södertälje och Nykvarns kommuner.