• Telge AB/

Telge AB arbetar metodiskt med chefstillsättningar Allt fler kvinnor på ledande positioner

Andelen kvinnliga chefer inom Telge AB ökar stadigt. De senaste tio åren har andelen kvinnor i ledningsgrupper stigit från 5 till 40 procent. - Vårt mål är att hälften av våra chefer ska vara kvinnor inom ytterligare några år, säger Ingrid Linder, personaldirektör inom Telge AB.

I Telge AB pågår sedan cirka tio år ett medvetet arbete för att öka antalet kvinnor i ledande positioner. Under den perioden har andelen kvinnor i ledningsgrupper stigit från 5 till 40 procent, vilket visar att det medvetna arbetet ger resultat. Enligt den senaste mätningen ökade andelen kvinnor i Telgekoncernens ledningsgrupper från 37 procent 2008 till 40 procent i år.

- Vår koncernchef utrycker sig tydligt om vikten av att öka antalet kvinnor i chefspositioner. Ledningen ser också till att agera, genom att aktivt söka kvinnor till anställningar och vid tillsättningar av tjänster. Det sprider sig genom hela organisationen, säger Ingrid Linder.

Telge samarbetar med Wiminvest genom ett utvecklingsprogram för kvinnliga ledare som syftar till att ytterligare skynda på arbetet med att öka andelen kvinnor på chefspositioner. Med samarbetet vill man bland annat utveckla de egna organisationerna och hitta framtidens ledare.

- Inom tio år kommer många chefer att lämna sina jobb då de går i pension. Då behövs nya krafter. Men alla vill inte ta chefsjobb. För att kunna försörja Telge med chefer framöver behöver vi arbeta med flera olika chefsutvecklingsprogram, säger Ingrid Linder.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA:

Kjell Hasslert, VD Koncernchef Telge AB Telefon: 0708-515700 E-post: kjell.hasslert@telge.se

Ingrid Linder, Personaldirektör Telefon 08- 55322091 E-post: ingrid.linder@telge.se