Telge Fastigheter rekryterar vd från Nacka kommun

Peter Skogberg tar över ledarskapet för Telge Fastigheter. Han lämnar rollen som projektchef inom stadsutveckling i Nacka kommun och tillträder som vd för Telge Fastigheter 1 oktober 2024.

I april i år lämnade Krister Mellström som ordinarie vd för Telge Fastigheter för att i stället ta över som vd för Telge Bostäder. Under månaderna som gått har Tobias Stridsberg, projektchef Telge Fastigheter, lett bolaget som tillförordnad vd. Nu är rekryteringen av ordinarie vd klar.

— Peter är rätt person att driva bolaget framåt och förvalta bolagets uppdrag om att bidra till utvecklingen av Södertälje genom att äga, utveckla och förvalta både kommunala och kommersiella fastigheter, säger Lars Greger, styrelseordförande Telge Fastigheter (MP).

Peter Skogberg kommer senast från Nacka kommun där han arbetar som projektchef inom stadsutveckling med ansvar för utvecklingsprojektet Mötesplats Nacka. Han har lång erfarenhet av att leda storskaliga projekt inom bygg- och anläggning, inom både privat och kommunal verksamhet.

Först och främst vill jag tacka för förtroende att leda Telge Fastigheter framåt. Jag ser fram emot hösten och att få lära känna bolaget och alla medarbetare. Det känns spännande att bli en del av Telgekoncernen och Södertälje kommun, säger Peter Skogberg.

— Jag är glad att ha Peter på plats till hösten. Han passar perfekt för rollen på Telge Fastigheter och blir ett fint tillskott till koncernledningen, säger Karin Medin, vd Telge AB och koncernchef.

Erik Elowsson, Press- och PR-ansvarig, Telge AB
erik.elowsson@telge.se
08-550 220 50

Om Telge

Telge har till uppdrag att leverera tjänster och service som förbättrar Södertäljebornas vardag och bidrar till ett attraktivare Södertälje. Koncernen ägs av Södertälje kommun och består av moderbolaget Telge AB och ett antal helägda och delägda dotterbolag. Bostäder, elnät, lokaler, hamn, värme, vatten och avlopp, stadsnät, science center samt arbetsförmedling och bemanning ingår i erbjudandet. Tillsammans har koncernens helägda bolag cirka 1 000 medarbetare.