Telge tecknar partneringavtal med Skanska

Telge Bostäder och Telge Fastigheter har tecknat ett fyraårigt strategiskt partneringavtal med byggföretaget Skanska. Tillsammans planerar de att bygga och rusta upp fastigheter för cirka 800 miljoner kronor per år

– Samarbetet bidrar till att vi kan effektivisera resurserna. Det sparar vi mycket tid och pengar på och det är bra för Södertäljeborna. Skanskas gröna profil gör också att vi kan fokusera ännu mer på att energieffektivisera och minska belastningen på miljön, säger LiseLott Nilsson vd på Telge Fastigheter.

Telge har varit noga med entreprenörernas organisation under urvalsprocessen. Stabilitet och samarbetsförmåga har spelat en stor roll i valet som till sist föll på Skanska. Tillsammans ska man nu arbeta för att underhålla och komplettera Telges fastighetsbestånd med fokus på framtida drift- och underhållskostnader.

– Genom strategisk partnering kan vi komma med tidigt i processen och tillsammans med Telge skapa lösningar som är höjer kvaliteten och minskar kostnaderna. De stora vinnarna är invånarna i Södertälje och miljön då vi nu tillsammans kan arbeta effektivt och minska miljöbelastningen, säger Alexandra Laurén, distriktschef på Skanska.

Partnering innebär att beställare och entreprenör jobbar tätt tillsammans i hela byggprocessen, från planeringsfasen med gemensam målsättning och ekonomi och med löpande gemensamma uppföljningar.

– Vi är mycket glada över avtalet eftersom vi vill stå för en stor del av nybyggnationen i Södertälje. Nu börjar arbetet med att bygga drygt 100 nya fräscha, energieffektiva lägenheter i kvarteret Lampan vid kanalen, avslutar Eva Nygren vd på Telge Bostäder.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Liselott Nilsson, vd Telge Fastigheter: 08 553 222 11 Eva Nygren, vd Telge Bostäder: 08-550 297 01 Alexandra Lauren, distriktschef, Skanska: 010-448 04 71 Peter Gimbe, presschef, Skanska: 010-448 88 38 Direktnummer för media: 010-448 88 99