Telgebolag öppnar tillfällig cikulärbutik

Som ett hållbart komplement under Black week går flera Telgebolag samman och startar Green week. Fokus ligger på återanvändning i stället för konsumtion. På Storgatan 11 i SEB:s gamla lokaler öppnar en tillfällig butik där man kan lämna och byta kläder. På Returen och Tveta lämnar och byter man prylar.

Under konceptet Nytt e Bytt och Bytt e Nytt samarbetar Telge Återvinning tillsammans med Telge Fastigheter, Telge Bostäder samt Secondhandaktörerna PMU Secondhand och Second Hand Till Hjälp. Pop up-butiken är öppen fredagen 25 november kl 10-19 och lördag 26 november kl 10-16.

"Med Green week-kampanjen vill vi inspirera och stötta Södertäljeborna så att de kan förlänga livet på sina kläder och andra produkter. På så sätt bidrar vi alla till att minska miljöavtrycket", säger Felicia Hellström, chef för Marknad & Försäljning på Telge Återvinning.

Tanken är att Södertäljeborna ska lämna hela och rena kläder som de inte behöver i Bytt e Nytt-shopen och hitta hela och rena kläder som de vill ha. Klädutbudet i butiken på Storgatan 11 beror på vilka kläder som kommer in.

"Vi hoppas att kunna utveckla Green week på alla möjliga sätt framöver och då även få med oss stadens företag och föreningar. De flesta vill verkligen göra mer och därför är Green  week en bra plattform att utgå ifrån. Arbetar vi tillsammans mot samma vision kan vi skapa ett hållbart och cirkulärt Södertälje", säger Felicia Hellström.

Felicia Hellström, chef för Marknad och Försäljning på Telge Återvinning

felicia.hellstrom@telge.se

Mer information om plats och öppettider: