Telgegruppen i Almedalen

Syftet med Telgemodellen är att på ett affärsmässigt vis lösa angelägna samhällsproblem tillsammans med näringslivet Modellen tar socialt ansvarstagande till en annan nivå, där socialt ansvarstagande (CSR) blir en del av den direkta affärsnyttan och syns både i resultat- och balansräkningen. På seminarierna diskuteras hur Telgemodellen kan användas för att lösa ungdoms- arbetslösheten och hur man kan tjäna pengar på att göra gott. Seminarium 1: Uppdrag – fixa ungdomsarbetslösheten Tid: måndag 5 juli, klockan 15:00 – 17:00 Plats: Sävesalen, Gotlands museum, Mellangatan 19 Hur kan kommuner och näringsliv samarbeta för att lösa ungdomsarbetslösheten? I Södertälje finns 1 100 arbetslösa under 25 år. Telgemodellen har tidigare bidragit till att skapa arbetstillfällen och få arbetslösa i arbete. Hur kan modellen användas för att skapa arbeten för unga? Medverkande: Michael Wolf, vd Swedbank, Lars Idermark, vd och koncernchef KF, Angeles Bermudez Svanqvist, generaldirektör Arbetsförmedlingen, Helena Svaleryd Institutet för näringslivsekonomi, Kjell Hasslert, koncernchef Telge, Anders Lago (S) kommunstyrelsens ordf. Södertälje, Marita Lärnestad (M) oppositionsråd Södertälje. Moderator är Nisha Besara. Seminarium 2: Tjäna pengar på att göra gott Tid: tisdag 6 juli, klockan 15:00 - 17:00 Plats: Sävesalen, Gotlands museum, Mellangatan 19 Hur kan CSR, socialt ansvarstagande, bli affärsnytta och en del av resultat- och balansräkningen? Med hjälp av ett socialt engagemang kan företag skapa nya affärsmöjligheter. Peab och Manpower har tillsammans med Telge bildat företag som gör gott och samtidigt tjänar pengar. Medverkande: Mats Paulsson, koncernchef Peab, Cecilia Ståhl, vd Manpower Telge Jobbstart, Pontus Schultz, Veckans Affärer, Patrik Derk, vd Telge Hovsjö, Kjell Hasslert, koncernchef Telge. Moderator: Nisha Besara. De medverkande finns tillgängliga för intervjuer efter seminariet. Seminariet webbsänds på www.telge.se/telgemodellen

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA: Anna Nilheimer, kommunikationschef, Telge AB Telefon: 08-553 221 43 E-post: anna.nilheimer@telge.se Lars Pyk, projektledare PR, Telge AB Telefon: 0732-30 87 60 E-post: lars.pyk@telge.se

OM Telge AB Telge AB är ett av Södertälje kommun helägt bolag vars övergripande uppdrag är att skapa ett attraktivare Södertälje. Verksamheten omfattar bland annat bostäder, kommersiella och offentliga fastigheter, inköp, energi- och fjärrvärmenät, återvinning, hamn, VA, krafthandel och elförsäljning. 2009 tilldelades Telge AB priset som Årets Sociala Kapitalist, ett CSR pris instiftat av Veckans Affärer. Telge AB har 700 anställda och omsätter 5 500 mkr årligen. Läs mer på www.telge.se