Telges miljöstipendium till arkitektstudent

Telges miljöstipendium, som i år delas ut för nionde gången, går till Sofia Priftis som studerar på Arkitekturskolan KTH. Hon får stipendiet för att hon visar ett konkret och praktiskt engagemang och har förstått att det krävs något av varje individ för att förändra. Det är första gången som Telges miljöstipendium delas ut till en arkitekt.

– Arkitekter har stora möjligheter att påverka resursanvändningen. Både när husen byggs och under den vanligtvis mycket långa drifttiden. Årets stipendiat visar ett konkret och praktiskt engagemang, säger Gunnar Hanson, miljöchef på Telge.
Telge, som är ett av Södertälje kommun helägt bolag, har en tydlig miljöprofil och försöker på olika sätt att arbeta för en hållbar utveckling. Miljöstipendiet instiftades för att uppmuntra studenter som väljer att utbilda sig inom miljöområdet.

– Vi vill uppmuntra och uppmärksamma en engagerad student med anknytning till Södertälje som valt att satsa på en miljöutbildning. Kompetens och insikter i miljöfrågorna är det viktigaste verktygen i miljöarbetet, säger Gunnar Hanson.

Årets stipendiat Sofia Priftis är 25 år gammal och uppväxt i Lina Hage i Södertälje. Hon studerar andra året på Arkitekturskolan KTH och har ett stort miljöengagemang. Ett utryck för det är hennes intresse för vertikala trädgårdar eller gröna fasader där växter används för både luftrening och värmeisolering samtidigt som de bidrar estetiskt. Är det nyttoväxter som odlas kan de dessutom ätas.

– Jag är glad och lite förvånad över att jag som arkitektstudent får Telges miljöstipendium. Pengarna kommer jag att använda till att fortsätta ett parkprojekt i centrala Aten, säger Sofia Priftis, Telges Miljöstipendiat.

Telges miljöstipendium kan sökas av studenter som har en tydlig anknytning till Södertälje och som läser en eftergymnasial utbildning med miljöinriktning. En jury bestående av tre personer bestämmer vem som får stipendiet.

För mer information vänligen kontakta: Gunnar Hanson, miljöchef Telge AB, Telefon: 08-553 220 61 E-post: gunnar.hanson@telge.se