Hela Södertälje nattvandrar – start på Valborg

Telge Bostäder storsatsar på nattvandring under 2022. Tillsammans med Telges sponsring program, kommunen, Ung fritid och Fältarna har bolaget utvecklat ett strategiskt koncept för ökad trygghet i Södertäljes mer utsatta områden. Natvandringen startar till Valborg.

- Syftet är att öka tryggheten och trivseln i Södertälje, säger Gülseren Büyükbalik, chef social hållbarhet Telge Bostäder

Åtta unga vuxna har handplockats och timanställts som nattvandrare av Telge Bostäder. Nattvandrarna kommer att fokusera på de områden polisen pekat ut som särskilt utsatta. Uppdraget för nattvandrarna, som utgår från fritidsgårdarna i Ronna/Lina, Hovsjö, Brunnsäng och Fornhöjden, är att röra sig i området samt locka in de ungdomar under 18 som kan ingå i gårdens verksamhet.

- Nattvandrarna ska också i sitt uppdrag jobba på att få fler boende i området att delta i nattvandring, berättar Gülseren Büyükbalik

Konceptet resultat av samverkan
Nattvandrarna ingår i kommunen gemensamma upplägg kring nattvandring, via samarbetsrum och avtalet med nattvandring.nu. De deltar i utbildningar och gemensamma sammankomster för nattvandrare. Kvällstid, under arbetspassen, har de stöd från kommunens fältare som är i tjänst varje fredag och lördag till kl. 01.

Fortsatt nattvandring i Telges sponsringsprogram
Hela Telge har sedan en tid tillbaka samarbetat med Södertälje kommun och föreningslivet med bland annat nattvandring. Som en motprestation för sponsring ställer föreningarna upp med nattvandrare.

-Syftet med vår sponsring är inte att visa upp Telges logga. I stället vill vi vara en positiv kraft för barn och unga och tar hjälp av våra föreningar för att jobba preventivt med trygghet, säger Lenore Johansson, sponsringsansvarig Telge. Sponsringen är ett viktigt verktyg för att kunna göra skillnad där det behövs, i detta fall med nattvandrare.

Syftet är att öka tryggheten och trivseln i Södertälje
Gülseren Büyükbalik, chef social hållbarhet Telge Bostäder
Lenore Johansson, sponsringsansvarig Telge