Hyran för 2019 klar

Report this content

Årets hyresförhandlingar är klara. Telge Bostäder, Telge Hovsjö, Telge Fastigheter och Hyresgästföreningen har kommit överens om 2019 års hyressättning.

De nya hyrorna innebär en höjning om 2,25 procent. För att undvika en retroaktiv höjning av hyran för januari och februari infaller höjningen först från den 1 mars. Höjningen innebär att den som hyr en trea på 68 kvadratmeter får en hyreshöjning som motsvarar 140 kronor per månad.

-Vi känner oss glada över att vi kommit fram till en överenskommelse med Hyresgästföreningen, säger Yilmaz Kerimo, Styrelseordförande, Telge Bostäder och Telge Hovsjö.

Enligt svenskt fastighetsindex är hyrorna i Telgebolagen lägre än genomsnittet för jämförbara allmännyttiga bostadsbolag i länet. För en lägenhet på 68 kvadratmeter motsvarar det en hyra på cirka 400 kr per månad. Telgebolagen yrkade en höjning med 3,7 procent för att på så sätt närma sig genomsnittet för andra jämförbara allmännyttiga bostadsbolag i länet.

Hyresöverenskommelsen är tecknad mellan de tre kommunala bolagen Telge Bostäder, Telge Hovsjö och Telge Fastigheter och Hyresgästföreningen i Södertälje och Nykvarn. Överenskommelsen gäller sammanlagt cirka 10 400 bostäder i Södertälje kommun.

Telges pressjour, telefon: 08-550 220 50 alt. e-post: pressjour@telge.se

Taggar: