Hyran för 2022 och 2023 klar

Årets hyresförhandlingar är klara. Telge Bostäder, Telge Hovsjö, Telge Fastigheter och Hyresgästföreningen har landat i en tvåårig överenskommelse för hyressättning gällande perioden 2022–2023.

Telges fastighetsbolag har nu kommit överens med Hyresgästföreningen om en hyreshöjning med 1,69 procent i snitt för 2022 och 1,83 procent i snitt för 2023. Hyreshöjningen gäller från den 1 februari och aviseras hyresgäster i mitten av januari.

Enligt svenskt fastighetsindex är hyrorna i Telgebolagen cirka 20 procent lägre än genomsnittet för jämförbara allmännyttiga bostadsbolag i länet och 5 procent lägre än rikssnittet. Telgebolagen yrkade från början en höjning med 3,5 procent för att på så sätt närma sig genomsnittet, samt för att täcka ökade kostnader för till exempel material, vitvaror och taxekostnader.

Hyresöverenskommelsen är tecknad mellan de tre kommunala bolagen Telge Bostäder, Telge Hovsjö och Telge Fastigheter och Hyresgästföreningen i Södertälje och Nykvarn. Överenskommelsen gäller sammanlagt cirka 10 000 bostäder i Södertälje kommun.

Bolaget meddelar samtidigt en överenskommelse mellan dem och Hyresgästföreningen om att jobba fram en ny hyressättningsmodell.

- Vi vill systematisera hyressättningen med slutresultatet att varje lägenhet i vårt bostadsbestånd ska ha en hyra som bättre stämmer överens med dess bruksvärde, berättar Adam Andsberg, hyrescontroller och förhandlare, Telge Bostäder.

Modellen väntas vara framarbetad och tas i bruk 2024.

Adam Andsberg, hyrescontroller och förhandlare, Telge Bostäder