Krister Mellström tar över som ordinarie vd för Telge Bostäder

Report this content

Sedan i juni förra året har Krister Mellström arbetat som tillförordnad vd för Telge Bostäder parallellt med sitt ordinarie uppdrag som vd för Telge Fastigheter. Han har nu accepterat ett erbjudande från Telge Bostäders styrelse om att ta över som bolagets ordinarie vd. I samband med att han tillträder sin nya roll den 1 april lämnar han sitt nuvarande uppdrag som ordinarie vd för Telge Fastigheter.

– Jag är mycket glad över att Krister Mellström tackat ja till att bli vd för Telge Bostäder, efter att ha varit tillförordnad vd sedan juni 2023. Styrelsen har under den här tiden lärt känna Krister som en mycket kompetent och engagerad vd för företaget och vi ser fram emot att få fortsätta det samarbetet, säger Helena Forslund, styrelseordförande, Telge Bostäder.

– Det här är en chans som jag verkligen vill ta vara på. Jag ser stora möjligheter för Telge Bostäder framåt som tillexempel arbetet kring nybyggnationer och fastighetsutveckling, säger Krister Mellström och fortsätter: Jag vill rikta ett stort tack till mina medarbetare på Telge Fastigheter för de här åren. Jag känner mig stolt över allt som vi har åstadkommit och trygg med att bolaget mår bra och står stadigt.

– Krister har gjort ett utmärkt jobb för Telge Fastigheter. Jag är glad över att han blir kvar i koncernen, det möjliggör också en bra övergång. För Telge Fastigheters del så träffas styrelsen inom kort för att påbörja processen för rekrytering av ny vd, säger Lars Greger, styrelseordförande, Telge Fastigheter.

Krister Mellström har arbetat i ledande roller inom Telgekoncernen sedan 2017. De första två åren som projektchef och sedan som chef för avdelningen som tidigare hette projekt och dokumentation inom Telge Nät. 2019 fick han frågan om att leda Telge Inköp som tillförordnad vd under en övergångsperiod. Han stannade på den posten i ett år innan han gick över till sin nuvarande roll som vd för Telge Fastigheter.

– Krister är en tillgång för koncernen med sin långa erfarenhet och goda ledarskap. Han har gjort ett fint arbete som vd för Telge Fastigheter och jag är glad att Krister nu formellt kliver in som vd Telge Bostäder. En viktig uppgift för mig nu blir att stötta styrelsen för Telge Fastigheter i rekryteringen av ny vd, säger Karin Medin, vd Telge AB och koncernchef.

Rekryteringsprocessen för ny vd till Telge Fastigheter har påbörjats.

press@telge.se

Om Telge Bostäder

Telge Bostäder grundades 1948 och är idag Södertäljes största bostadsbolag. Bolaget äger och förvaltar cirka 9500 bostäder. Telge Bostäder erbjuder bostäder i Södertälje, Järna, Mölnbo, Hölö och Enhörna. Telge Bostäder förvaltar och utvecklar ekonomiska, ekologiska och sociala värden. Bolaget erbjuder bra boende i attraktiva, trygga och levande stadsdelar. Telge Bostäder erbjuder lägenheter och radhus.

Telge Bostäder är en del av Telgekoncernen och ägs av Södertälje kommun.

Läs mer på telge.se/bostader