Ovanlig försäljning av ovanlig fastighet

Att anlita en mäklare och lägga ut hus till försäljning på Hemnet är kanske inget att höja på ögonbrynen över. Men för Telge Bostäder, allmännyttigt bostadsbolag, är det första gången och att försäljningen gäller en kulturminnesmärkt villa mitt i centrum gör det än mer anmärkningsvärt.

Fastigheterna ligger på Kullmansgatan, i den så kallade Kattsvansen vid Mälarbron i Södertälje. Där finns två äldre boningshus från tidigt 1800-tal, timrade bodar, en större trädgård och ett lusthus. Fastigheterna är kulturmärkta och Telge Bostäders övertygelse är att de skulle må bäst med en ny ägare som är genuint intresserad av dem.

- Vi som allmännyttigt bostadsbolag ska inte äga denna typ av fastighet men för rätt spekulant är det här är en unik möjlighet, menar Robert Hammarstedt, chef Fastighetsutveckling på Telge Bostäder. Husen har stort kulturvärde, är centralt belägna i fin miljö och med sjöutsikt. De har en enorm potential med bland annat fina odlingsytor mitt i stan.

Telge bostäder har ett tiotal liknande fastigheter i sitt bestånd som man nu håller på att gå igenom. Med denna typ av strategisk försäljning kan bolaget lägga mer fokus och resurser på att möta behovet av fler bostäder i Södertälje.

- Den här typen av fastighet är svårförvaltad. Husen har stort underhållsbehov och samtidigt bara en eller ett fåtal lägenheter, vilket gör det dyrt, säger Robert. Genom att sälja kan vi i stället lägga resurserna på något som är till nytta för våra hyresgäster och på att bygga nytt.

För den som är mer nyfiken på fastigheten finns mer information i en annons på Hemnet.

För mer information:

Telges pressjour
Telefon: 08-550 220 50
E-post: pressjour@telge.se

för rätt spekulant är det här är en unik möjlighet
Robert Hammarstedt
Genom att sälja kan vi i stället lägga resurserna på något som är till nytta för våra hyresgäster och på att bygga nytt.
Robert Hammarstedt