Telge Bostäder främjar den biologiska mångfalden

Våra pollinerare är utrotningshotade, något som kan få katastrofala följder för ekosystemen och även vår matproduktion. Hos Telge Bostäder har man länge arbetat aktivt för att bevara och främja den biologiska mångfalden. Telge Bostäder sår blomsterängar och planterar lökväxter som gynnar bin och pollinerande insekter.

De vilda växterna är beroende av pollinatörer för att föröka sig. Pollinering innebär att pollen flyttas från blommors ståndare till pistiller så att växterna kan befruktas och sätta frö. Men många vilda pollinerande insekter är hotade, bland annat på grund av klimatförändringar, minskad tillgång till blommande ängsmarker och användandet av kemikalier och bekämpningsmedel.

- Om vi bara tittar på bina så är en tredjedel av Sveriges 270 vilda biarter hotade och minskar i antal och riskerar att försvinna på sikt, säger Amjad Abou Alzahab, Fastighetsutveckling Telge Bostäder.

Så mycket som 75 procent av vad det vi äter får vi som ett resultat av pollinerarnas arbete. Så utan våra pollinatörer skulle det skulle gapa tomt på hyllorna i mataffären. Särskilt i frukt- och gröntavdelningen.

Hos Telge Bostäder har man länge arbetat aktivt för att främja och bevara biologisk mångfald. Bolaget sår ängar i sina bostadsområden, gör insektshotell tillsammans med hyresgästerna, planterat blommor och växter som gynnar den biologiska mångfalden och har även anlagt en ekoslinga i Lina Hage i Södertälje.

– Vi har sått och planterat blommor som gynnar bin och pollinerande insekter. Tanken är också att växterna ska hålla hela säsongen så att blomningen byter av varandra, säger Amjad Abou Alzahab.

Telge Bostäder är också med i lökprojektet som Södertälje kommun startade hösten 2019.I projektet har man planterat remsor av blomsterlök runt om i Södertälje stad och kommundelar. Hösten 2020 planterades fler lökar än tidigare något som både medborgare och pollinerare kan njuta av under våren.- Lökarna växer tidigt på våren och erbjuder pollen och nektar till våra pollinerare när de vaknar och tar sig ut på matjakt efter vintern, berättar Amjad Abou Alzahab.

Så arbetar man för att främja den biologisk mångfalden inom Telge Koncernen.

Södertälje Hamn

• Har anlagt blomsteräng på en yta utanför huvudkontoret där det tidigare endast var gräs.
  • Bygger stort insektshotell på stranden i hamnområdet.
  • Flertalet insektshotell har satts upp, både på husväggar och på träd.
  • Planerar för plantering av fler blommor, bland annat planteras lavendel och fjärilsbuskar framför huvudingången.

Telge Fastigheter

• Gör om en del klippta gräsytor till ängsmark.
  • Arbetar med att spara, stärka och skapa ekosystemtjänster inom flera utemiljöprojekt.
  • Planterat bärbuskar, blommande träd och en fjärilsäng på förskola.

Tom Tits Experiment

• Har under lång tid arbetat för en hållbar park och trädgård med perenna växter, ätbara örter och bärgivande träd.
  • Arbetar lite extra med pollinering just i år, bland annat sår de ettåriga växter som gynnar pollinerare i sin park.
  • På tomtit.se/pollinera-sodertalje finns fler exempel på insatser för biologisk mångfald.

För mer information och intervjuer kontakta:

Pressansvarig Hanna Sarlén, Telges Pressjour, 08 550 220 50

Kommunikationsansvarig Ann Kristin Rönnerbäck, Telge Bostäder,