Telge Bostäder och Månsbro i gemensam satsning i Hovsjö

Forskning visar på en rad fördelar med att barn har en bra fritid. Därför gör nu Telge Bostäder och Månsbro Fastigheter en gemensam satsning för Hovsjös mellanstadieelever. Tillsammans med Telges sponsringsprogram och föreningslivet erbjuder bolagen kostnadsfri sport varje dag efter skolan.

Telge Bostäder är den största fastighetsägaren i Södertälje kommun. De äger numer cirka halva beståndet bostäder i området Hovsjö, efter att ha sålt en stor del till Månsbro Fastigheter för några år sedan. Tillsammans tar nu bolagen nästa steg för ökad trygghet och trivsel i området – gratis aktiviteter för barn efter skolan.

Den här typen av samarbeten vill vi åstadkomma i fler av våra bostadsområden. För att kunna uppnå långsiktiga förändringar behöver vi arbeta tillsammans, säger Pontus Werlinder, VD för Telge Bostäder.

Susanne Ernstson, VD för Månsbro Fastigheter, håller med.

- Det finns ett stort engagemang hos många av dem som bor och verkar i Hovsjö, hyresgäster, kommunen, polisen och föreningar. Genom att ta tillvara engagemanget blir vi framgångsrika tillsammans. Satsningen på barnens aktiviteter leder förhoppningsvis till att man är rädd om området, att man lär känna varandra och därmed också känner sig tryggare.

Aktiviteter varje dag efter skolan
En hel del barn i Hovsjö har inte någonstans att vara efter skolan då fritidsgården är tillgänglig först i 13-års åldern. Under 2022 kommer de barnen nu erbjudas basket, Parkour, volleyboll och andra aktiviteter, varje eftermiddag efter skolan. Målet med satsningen är dels att få till en tryggare miljö runt Hovsjö Hub, dels att få barn att kliva in i föreningarnas ordinarie verksamhet. Vid årets slut ska satsningen utvärderas innan beslut tas om fortsättning.

- När det kommer till social hållbarhet behöver vi vara uthålliga. Vi vill göra rätt saker och se att våra satsningar gör verklig nytta, säger Pontus Werlinder.

Schema över alla aktiviteter finns på telge.se

Telges sponsringsprogram
Telge hjärta är en samling satsningar som bygger på att aktiviteter och upplevelser kommer till platser och forum där barn och unga redan är, i stället för tvärtom.

Telge hjärta ska vara tryggt, kul, en kontakt med föreningslivet och en chans för barnen att träffa trygga ledare och vuxna. Allt gratis och utan krav på förkunskaper eller dyr utrustning – såklart.

Telge hjärta Södertäljes framtid – Hovsjö är ett samarbete mellan Telge, Telge Bostäder, Månsbro Fastigheter, SBBK, Södertälje futsal club, Södertälje VBK, Idrott Utan Gränser tillsammans med skola och fritidsgård i Hovsjö.

För att kunna uppnå långsiktiga förändringar behöver vi arbeta tillsammans
Pontus Werlinder, VD Telge Bostäder
Susanne Ernstson, VD Månsbro Fastigheter