Telge Bostäder planerar cirkulärt:Tomma lokaler blir nya lägenheter

Telge Bostäder har som mål att bidra med minst 100 nya hem i Södertälje varje år fram till 2036. Bolaget är inne i en spännande period med mycket nyproduktion, här ingår även att bygga om befintliga lokaler till nya lägenheter. Telge Bostäder har producerat 78 nya hem genom lokalkonvertering.

- Telge Bostäder är inne i en väldigt spännande period med både nyproduktion och lokalkonverteringar. Flera projekt är fortfarande i ett tidigt skede, men trygghetsboendet i Västergård har haft inflyttning och med Löwensväg i Järna har vi kommit till byggstart, säger Pontus Werlinder, vd Telge Bostäder och Telge Hovsjö.

-Det känns väldigt roligt och välkommet att vi även har en hög takt på lokalkonverteringar. Förutom att vi har en lång bostadskö, vet vi att efterfrågan på mindre lägenheter är stor – inte minst bland unga. Målet är fler bostäder i våra befintliga fastigheter och att använda tomma ytor på ett bättre sätt.

Cirkulär ekonomi
Under 2020 och 2021 har Telge Bostäder producerat 78 nya hem genom lokalkonvertering. Att se över möjligheten att göra om tomma lokaler till bostäder är en viktig del i bolagets strategi att skapa fler hem till Södertäljeborna. Det är även viktigt ur miljösynvinkeln, både materialåtgången och byggandet minskar vid ombyggnad av lokal till lägenhet jämför med nyproduktion av lägenheter.

- Det känns bra att använda sig av ytor vi redan har och göra bostäder av dem, det blir en form av cirkulär ekonomi. Något jag tror på och är övertygad om att vi kommer se mer av i alla delar av samhället i framtiden, säger Pontus Werlinder.

Tillgänglighet praxis
Utöver att erbjuda fler bostäder till Södertälje ser Telge Bostäder genom lokalkonverteringar möjlighet för ökad tillgänglighet i äldre bostadsområden. De nya bostäderna byggs efter dagens praxis för tillgänglighet och ger de som har behov av hög tillgänglighet möjlighet att bo kvar i sitt område.

Presskontakt:

Vi använder oss av ytor vi redan har och gör bostäder av dem, det blir en form av cirkulär ekonomi
Pontus Werlinder, vd Telge Bostäder och Telge Hovsjö.