Telge Bostäder välkomnar Matmissionen till Södertälje

Matmissionen, som är Stockholms Stadsmissions sociala matbutiker, öppnar i Brunnsängs Centrum idag. Telge Bostäder står som hyresvärd och har bistått i samband med Matmissionens etablering i Södertälje.

Matmissionen är Stockholms Stadsmissions sociala matbutiker som finns på flera platser runt om i Stockholms län. Butikerna riktar sig i första hand till personer i ekonomisk utsatthet som får möjlighet att köpa produkter till kraftigt rabatterade priser. Produkterna som säljs på Matmissionen har räddats från att bli svinn och doneras primärt från dagligvaruhandelns och dagligvaruindustrins lager.

– Matmissionen har hittat en modell för att främja ekonomiska, ekologiska och sociala värden. De gör verklig skillnad för många människor som kämpar för att ha råd med det allra nödvändigaste - ett inspirerande initiativ som har en självklar plats här i Södertälje. Vi är mycket glada att hälsa dem välkomna, säger Helena U. Forslund (S), styrelseordförande på Telge Bostäder.

Lokalen i Brunsängs Centrum som Matmissionen flyttar in i har byggts om till matbutik under sommaren. Nu gör sig personalen redo för att ta emot Södertäljeborna när man öppnar 15 september.

–  Vi har länge letat efter lämpliga lokaler i Södertälje och är därför väldigt glada över att äntligen kunna öppna Matmissionen här. Tack vare den nya butiken kan vi nå fler nya medlemmar och samtidigt bli mer tillgängliga för medlemmar i de södra delarna av länet som idag behöver resa långa sträckor för att besöka oss, säger Johan Rindevall, chef Matmissionen på Stockholms Stadsmission.

För mer information:
Telges pressjour
Telefon: 08-550 220 50
E-post: pressjour@telge.se

Om Matmissionen
Matmissionen startades av Stockholms Stadsmission 2015 och är ett koncept för sociala matbutiker som möjliggörs genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund. Matmissionen kombinerar ekologisk och social hållbarhet genom att rädda svinn, motverka matfattigdom och erbjuda arbetsträning. I Stockholms län finns Matmissionen i Jakobsberg, Hägersten, Hallunda, Handen, Kista, Norrtälje och Södertälje.

För att bli medlem i Matmissionen och på så sätt kunna handla till en tredjedel av ordinarie pris, krävs att man har en nettoinkomst som understiger 12 163 kronor per månad. Beloppet är baserat på Försäkringskassans nivå för garantiersättning.