100% Svensk Sol till midsommar

I år kan du inte bara få svenska jordgubbar och svensk färskpotatis till midsommar. Nu kan du också välja 100% Svensk Sol till ditt elavtal. Det är möjligt tack vare Telge Energi, som länge varit en av pionjärerna på den svenska solelsmarknaden. För endast 49 kr i månaden som tillägg till ditt elavtal får du en garanti att elen bolaget köper in till dig endast kommer från svenskproducerad solkraft.

- Vi har sedan 2013 kunnat erbjuda solkraft till alla våra kunder tillsammans med vatten- och vindkraft. Sedan dess har fler och fler svenskar valt att bli solproducenter genom att sätta upp solpaneler på villataken. Tack vare dem kan vi nu sälja vidare deras överskott av solel till alla som vill vara med och bidra till ett renare klimat och en mer hållbar planet, säger Petra Hallebrant, hållbarhetschef på Telge Energi.

100% Svensk Sol går att beställa på www.telgeenergi.se fr o m 25 april. Men det gäller att vara ute i god tid. Den svenska solkraften finns endast i begränsad upplaga. Den svenska solen räcker endast till cirka 1000 lägenhetskunder.*

5 fördelar med solel

1. Solenergi är bra för miljön och klimatet och har minimal påverkan på djur, natur och människan.

2. I Sverige har vi minst lika stor potential som i Tyskland där man kommit långt med solenergi. I Sverige är potentialen 500 000 villaägare och 100 000 företag. Idag är det cirka 8 000 villaägare och 2 000 företag som installerat solceller.

3. Det går att producera egen solel utan att vara beroende av andra – man kan installera solceller på sitt eget hustak.

4. Solkraft är den mest populära kraftkällan hos svenska folket enligt Telge Energis Sifo-undersökning från mars 2017. Dessutom kan 7 av 10 tänka sig att installera solpaneler på taket.

5. Idag är det lönsamt att vara solelsproducent: solcellerna har en livslängd på 25 år eller längre och du får en garanterad avkastning på 5-10 % per år. Det beror på att du får skattereduktion på den överskottsel du säljer tillbaka till ditt elbolag, och att du kan söka ROT-avdrag för installationen eller investeringsstöd.

Solenergi, så funkar det, läs mer.

*En lägenhetskund beräknas förbruka cirka 5000 kWh/år.

För mer information, kontakta:
Petra Hallebrant, presskontakt Telge Energi
Telefon pressjour: 0721-90 58 05
E-post: petra.hallebrant@telgeenergi.se

Jonna Holmgren, Presskontakt, Massiv PR
E-post: jonna@massivpr.se

Telge Energi är ett elbolag från Södertälje som alltid utmanat elbranschen. Först sänkte vi elpriserna, sedan kämpade vi mot kolkraften. Nu vill vi ge barnen en ännu ljusare framtid. Därför erbjuder vi Krammärkt el, ett enkelt sätt att vara med och barnsäkra planeten. Förutom att du får 100 % ren el från sol, vind och vatten så är du också med och bidrar till en mer hållbar planet för nästa generation. Läs mer om våra klimatinitiativ på: www.telgeenergi.se