8 tips för en klimatsmart midsommar!

Det är ingen tvekan om att svenskarnas vilja att göra insatser för klimat och miljö är stark, majoriteten av svenskarna vill dessutom producera sin egen el och de ser solen som sitt självklara val av kraftkälla. 74 procent svarade nyligen i en undersökning från Kantar-Sifo* att de kan tänka sig att installera solceller på sina hustak eller balkonger. Det är inte alltid lätt att veta vad eller hur vardagliga val kan påverka, så här kommer våra bästa hållbara och klimatsmarta tips inför midsommarfirandet.

1. Grilla miljövänligt. Välj elgrill som är det mest miljövänliga och säkra alternativet. Gasol är också bra, innehåller färre kolatomer per energienhet än olja och kol, bidrar därför i mindre grad till växthuseffekten. Om du ändå vill grilla med kol eller briketter, leta efter SIS-märkning eller FSC-märkning. Byt även tändvätskan som släpper ut koldioxid mot tändpapper med stearin och använd eltändare som ger noll gram koldioxidutsläpp.

2. Ät mer vegetariskt. Det krävs mer av jordens resurser att producera kött än grönsaker och vegetariska alternativ. Tofu, portobellosvamp och mängder av grönsaker, det finns mycket klimatsmart gott att lägga på grillen i sommar! Kika gärna på Världsnaturfondens smarta guider, finns även som appar: Fiskguiden och Köttguiden.

3. Köp rätt mängd mat. Under högtider är det lätt att unna sig och köpa lite extra av den där goda maten. I Sverige står produktionen av maten som slängs för 3 % av den totala mängden utsläpp, så här går det verkligen att göra skillnad för miljön med en liten insats. Lästips: Portionsguide för sommarbufféer

4. Res medvetet. Väljer du att åka buss istället för att ta bilen kan du spara in 3 kilo koldioxidutsläpp på en resa om 15 kilometer. Att flyga mellan Stockholm och Göteborg innebär ett utsläpp på 130 kilo koldioxidutsläpp. Ett tåg som kör samma sträcka släpper knappt ut ett gram.

5. Vatten i kran. I Sverige har vi tillgång till världens bästa dricksvatten direkt från kranen! Så spara både miljön och slantarna och välj bort vatten på flaska. Förpackat vatten transporteras med båt, bil, flyg eller tåg och innebär runt 34 000 ton i koldioxidutsläpp om året. Använd vattenkokare för att koka upp färskpotatisvattnet och lock på kastrullen, det sparar energi. Vattenkokaren drar hälften så mycket energi som en spisplatta.

6. Grönare gräs med robot. Precis som vilken annan bensinmotor som helst så har även gräsklippare en negativ påverkan på miljön. Låt robotgräsklipparen göra jobbet. De är eldrivna och optimerar sin klippning för högsta energieffektivitet, medan du kan varva ner i hängmattan. Se dock till att elen du laddar din robot med är ren och från förnybara källor!

7. Välj miljövänliga ljus. När det börjar skymma är levande ljus oslagbart. Byt ut de gamla värmeljusen mot svanenmärkta värmeljus av 100% stearin och utan metallkopp. Skonsamma för miljö och klimat.

8. Solkraft på landet. Investera i solceller och gör sommarstugan självförsörjande på el. Om stugan i stort sett bara används under sommarhalvåret passar det bra med solceller som producerar el när förbrukningen är som högst. Nu finns det även portabla små solcellsladdare som kan användas för telefonen och andra batteridrivna prylar direkt. Pass även på att se över ditt elavtal och hitta det som passar dig bäst! Om du inte har läge för solceller kan du ändå få solkraft med ett avtal med bara 100% Svensk Sol. En villa med årsförbrukning om 15 000 kilowattimmar besparar jorden runt 5 ton koldioxid per år. Och även en sommarstuga gör skillnad!

Fakta om undersökningen Svenskarnas intresse för solkraft:

Undersökningen genomfördes av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Kantar-Sifo under våren 2017 på uppdrag av Telge Energi.

• 82 procent i gruppen 35-55 år vill installera solceller på sitt tak eller balkong för att kunna producera sin egen solel.
  • 51 procent uppger dock att de inte vet om solkraft ingår i deras elavtal i dagsläget.
  • 32 procent ser helst att deras el produceras med solkraft
  • 0 procent vill ha kolkraft i sitt elavtal.

Mer information och fakta om undersökningen: Solen + svenskarna=sant

För mer information, kontakta:
Jonna Holmgren
Presskontakt, Telge Energi