Allt fler binder sina elavtal inför vintern

Telge Energi ser en tydlig trend att allt fler går från rörliga till bundna elavtal inför vintern. Rapporter om fortsatta problem för de svenska kärnkraftverken gör att elkunderna inte litar på att elproducenterna klarar den kommande vintern. – Om man väljer att binda ska man inte teckna avtal för mer än ett år. På längre sikt kommer elpriset att sjunka, säger Johan Öhnell, vd för Telge Energi. En färsk analys från företaget visar att rörligt pris är bäst på lång sikt.

– Jag förstår om hushållen känner sig osäkra på kärnkraften och binder sina avtal. Om man väljer att binda är min rekommendation att inte teckna långa avtal. Bäst i dagens marknadsläge är att teckna ettårsavtal med hälften bundet, hälften rörligt, säger Johan Öhnell, vd för Telge Energi.

För lägenhetskunder och villakunder som inte använder el till uppvärmning är rådet att ha kvar sitt rörliga elavtal.

Telge Energi avråder från att teckna längre bundna elavtal. Rörliga elavtal är alltid billigast i längden även om den kommande vintern kan bli ett undantag. En färsk analys gjord av Telge Energi visar att rörliga elavtal varit billigast även när den senaste vinterns extrema elpriser räknas in. Villaägare med elvärme som haft rörligt elavtal sedan 2006 har betalat 6 öre lägre elpris än de som valt bundna avtal. Det innebär att de sparat 5000 kronor på att ha rörligt elpris under denna period. Även om man väljer enbart de två senaste åren ligger de kunder som haft rörligt pris på plus.

För hushåll som är osäkra på hur elpriserna utvecklas finns det idag alternativ till bundna avtal. Ett nytt avtal som tidigare bara var öppet för företagskunder är fondavtal som innebär att man köper sin el tillsammans med andra. Telge Energis experter bevakar då elmarknaden på en daglig basis och köper el under hela året vilket ger stabilare priser. Då slipper kunden den omöjliga uppgiften att försöka hitta rätt tillfälle att teckna sitt elavtal.

Ett annat sätt att slippa bekymra sig för elpriset är att bli sin egen elproducent genom att köpa vindandelar. Den som köper vindandelar blir oberoende av prissvängningarna på elmarknaden och får vindkraftsel till självkostnadspris.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA: Johan Öhnell, vd Telge Energi Tel: 0708-51 58 50 johan.ohnell@telge.se