Children's Climate Prize 2018 klimatkompenserar med ZeroMission

Årets unga finalister i Children’s Climate Prize reser tillsammans med medföljare till Sverige för att under tre dagar möta andra unga som driver förändringsarbete och som kämpar för att få upp hållbarhets- och rättvisefrågor på agendan. Koldioxidutsläppen som flygresorna orsakar klimatkompenseras med hjälp av ZeroMission.

Klimatkompensationen sker i ett trädplanteringsprojekt i Mexiko. Anledningen är att vi vill sätta fokus på Sydamerika då fyra av årets finalister reser från Peru och Colombia. Koldioxidutsläppen som flygresorna orsakar uppgår detta år till 30 ton.

– Vi har arbetat med över 200 företag under 12 års tid och sett att de företag som klimatkompenserar och därmed tar ansvar för de utsläpp som faktiskt sker, samtidigt arbetar ambitiöst med utsläppsminskningar och omställning till förnybar energi. 2014 kom en undersökning som styrkte detta, säger Jenny Blomberg på ZeroMission.

– Det är någonting magiskt som sker när unga människor från olika kulturer och bakgrund får mötas och utbyta erfarenheter. Alla med en gemensam strävan att göra den här planeten till en bättre plats. Att klimatkompensera för de resor som faktiskt genomförs är en självklarhet, och i år har vi även beslutat att servera en helt vegansk meny som en del i arbetet med att minska galans ekologiska fotavtryck, säger Jonas Månsson på Telge Energi.

Om projektet

Klimatkompensationen är certifierad av Plan Vivo. En standard med fokus på att förbättra levnadsstandarden hos familjer på landsbygden. Projektet heter Scolel´Te och betyder trädet som växer. Precis som namnet antyder, använder man sig av en agroforestrymodell som kombinerar trädplantering och odling för att få ett långsiktigt hållbart jordbruk. Idag deltar mer än 1200 stycken småbrukare över en yta på över 9000 hektar. Målet är att återbeskoga områdena. Läs mer på ZeroMissions hemsida.

Om Children's Climate Prize

Children's Climate Prize är en mötesplats och en plattform som gör det möjligt för barn och unga att nå ut med goda initiativ och projekt för att inspirera fler till att vilja bidra själva. För att belysa klimatfrågan ur nästa generations perspektiv, med insikten att det är deras framtid som står på spel, initierade det förnybara energibolaget Telge Energi ett barnens klimatpris. Det är ett internationellt klimatevent för miljömedvetna människor från hela världen och pågår i två dagar 20 och 21 november, den högtidliga galan i Stockholms Stadshus på tisdagen och på onsdagen är det Children’s Climate Talks i Södertälje Stadshus. På Children’s Climate Talks ges årets finalister tid att mer fördjupat presentera de klimat- och miljöprojekt som de prisas för. Läs mer på prisets hemsida.

För mer information kontakta:
Jonna Holmgren
jonna@massivpr.se

Snabbfakta

Koldioxidutsläppen för flygresorna vid Children's Climate Prize 2018 klimatkompenseras med hjälp av ZeroMission.