Children’s Climate Prize höjer vinstsumman till årets vinnare

Vinnaren av Children’s Climate Prize får en medalj, diplom och 50 000 kr i prispengar för att investera i fortsatta klimatprojekt. I år lägger initiativtagaren av priset Telge Energi, till 1 extra krona till prissumman för varje person som stöttar vinnaren. Syftet är att höja prissumman, skapa engagemang kring klimatfrågan och stötta ungas rätt till en hållbar framtid.

Den mänskliga påverkan på den globala uppvärmningen har varit en verklighet och sanning i årtionden. Passivitet och förnekelse har präglat politik, samhälle och företag. Vi ser effekterna av den globala uppvärmningen snabbare än förutspått och krisen är inte längre en utmaning för framtida generationer, den är här och nu. Vi har fått många varningar genom åren, men få har gjort någonting. Det är dags att agera på den viktigaste frågan i vår tid, att säkra en stabil planet för kommande generationer.

Därför lanserades Children’s Climate Prize för 2 år sedan av det förnybara energibolaget, Telge Energi. Priset initierades för att belysa klimatfrågan ur nästa generations perspektiv, med insikten att framtiden som står på spel är deras.

Telge Energi har insett att unga människor som ges en plattform att göra sina röster hörda kan och vill vara med och påverka och förändra. Därför ska denna position användas ansvarsfullt för att skapa positiv samhällsförändring och ge människor möjlighet att engagera sig i miljö- och klimatfrågor. Därför höjer företaget i år vinstsumman med 1 extra krona för varje person som är med och stöttar vinnaren. Vem vinnaren är avslöjas i november.

Children’s Climate Prize är en etablerad plattform för miljömedvetna unga från hela världen. Det är ett två dagars evenemang med gala och prisutdelning i Stockholms stadshus den 20 november, samt det mycket uppskattade Children’s Climate Talks i Södertälje stadshus den 21 november, där finalisterna presenterar sina projekt mer ingående och deltar i samtal med inflytelserika miljöprofiler.

* För att verifiera att det finns riktiga personer bakom varje "klicka" på knappen, måste varje person "signera" med en e-postadress. Du måste kryssa en ruta om gdpr och att du inte är en robot. Du får ett bekräftelsemail och nyhetsbrev från Children’s Climate Prize. Det är lätt att avregistrera om du inte vill ha ytterligare information.

I år lägger initiativtagaren av priset, Telge Energi, till 1 extra krona till prissumman för varje person som stöttar vinnarens initiativ.