En månad kvar: nominera till Children’s Climate Prize 2021

Mellan den 10 mars och 4 juni kan unga från hela världen 12-17 år som kämpar för miljö och klimat nomineras eller nominera sig själva till Telge Energis internationella pris Children’s Climate Prize. Här kommer en påminnelse om att det nu bara är en månad kvar tills att årets nomineringsperiod stänger.

Unga innovatörer, entreprenörer, changemakers och naturvårdare som på olika sätt tagit initiativ till och driver projekt för lösningar inom klimat och miljöfrågor kan vinna det internationella priset Children’s Climate Prize. Förra året inkom rekordmånga bidrag från 24 olika länder och förhoppningen är att intresset är minst lika stort i år. Priset grundades av det svenska elbolaget Telge Energi redan 2016 för att lyfta barn och ungas röster och initiativ i klimatfrågan. Telge Energi, med bas i Södertälje, hoppas se många nomineringar från Sverige.

- Vi är väldigt glada att se att barn och unga innovatörer, entreprenörer, changemakers och naturvårdare från hela världen nomineras till Children's Climate Prize. 2020 såg vi många nomineringar bland annat från Indien och USA, och nu hoppas vi såklart att få se ännu fler nomineringar från Sverige som vi kan lyfta genom priset, säger Johannes Boson, vd på Telge Energi och ordförande i Children's Climate Foundation.

En prissumma på 100 000 SEK tilldelas vinnaren av priset för att kunna fortsätta utveckla sitt projekt eller initiativ. Priset riktar sig till unga i åldern 12-17 år och det kan vara en individ, en grupp eller organisation som nominerar sig själva eller blir nominerade av någon annan.

Det är nu en månad kvar tills att årets nomineringsperiod stänger den 4 juni. Sen blir det juryns svåra uppgift att utse finalister och vinnare bland årets inkomna bidrag. Vilka det är presenteras under hösten 2021. Det är Children’s Climate Foundation  - instiftad av det svenska elbolaget Telge Energi - som årligen delar ut priset.

Läs mer om hur du nominerar på prisets hemsida: https://www.ccprize.org/nominate
Läs mer om tidigare års vinnare här: https://www.ccprize.org/winners

Kontakt Telge Energi:

Johline Lindholm, Projektledare för Children's Climate Prize på Telge Energi