Ett år av handlingskraft och passivitet: Telge Energis årskrönika 2019

Året har kantats av stora och små klimatstrejker och många påminnelser om det akuta läge vi befinner oss i. Vi har fortsatt driva våra egna projekt för hållbar vattenkraft och vi har fått se intresset för solceller växa så det knakar. Detta år har också varit startskottet för Telge Energis nästa stora utmaning - att göra Sverige till en förebild inom hållbarhet. Nu går vi från någonting bra till någonting ännu bättre.

Klimatkonferens och äntligen ett fyllt klimatramverk

Ett turbulent år i världen har nu avslutas med FN:s klimatmöte COP25 i Madrid och nyligen utlyste EU-parlamentet klimatnödläge. Men det går för trögt och COP25 blev en stor besvikelse samtidigt som EU exklusive Polen faktiskt tog steget till beslut om att bli klimatneutrala till 2050. Kommer politikerna att våga ta tillräckligt tuffa beslut om handling när vissa länder strävar emot? Vi är övertygade om att det går, men det gäller att företag och individer både ställer krav och stöttar arbetet. I Sverige har vi nu äntligen en klimathandlingsplan med 132 åtgärder. Utmaningen nu är själva genomförandet - och det är bråttom.

Från bra till ännu bättre - el märkt Bra Miljöval

I 11 år har vi sålt uteslutande förnybar el och när vi dumpade det fossila 2008 så var det få andra som vågade. 2019 blev året vi belsutade att ta nästa steg på vår resa att bli Sveriges mest hållbara elbolag. Nu ska all vår el märkas med Naturskyddsföreningens tuffa miljömärkning Bra Miljöval. Från och med årsskiftet är all den el som våra privatkunder köper både förnybar och uppfyller hårda miljökrav för att minimera negativ påverkan på djur och natur. Vi har dessutom satt ett datum då alla våra företagskunders el blir märkt med Bra Miljöval. Under 2019 har vi satt igång processen och senast 31 december 2021 kommer de sista kunderna gå över till att uteslutande ha el märkt Bra Miljöval i sina elavtal. Vi vill inte att hållbar el ska vara ett tillval, vi vill att det ska vara det enda valet. Läs mer på telgeenergi.se/bramiljoval

Ett helhetsgrepp - hur blir vi ett hållbart bolag?

Vi vill ta ansvar på riktigt och då måste vi börja med att gräva där vi står och syna vår egen verksamhet i sömmarna. Därför har vi under 2019 kartlagt hela vår verksamhets påverkan för att kunna minska den och med målet att vända våra kurvor och börja påverka positivt. Inte bara på klimat, men också miljö och detta med avstamp i vetenskapligt förankrade mål. Som en del i arbetet med att bidra till ekosystem och biologisk mångfald har vi genomfört ytterligare projekt för hållbar vattenkraft och i början av året tog vi belsutet att alla våra konferenser och möten ska vara vegetariska. En hållbar värld kräver att alla tar sitt ansvar. Läs vår debattartikel på Aktuell Hållbarhet, signerad vår vd Johannes Boson, som också är ett glädjande nytt tillskott för året!

Partnerskap och samarbete är av största vikt för att vi ska kunna ta oss an de stora utmaningar vi står inför. I början av året valde vi att lyfta vinterns viktigaste kampanj tillsammans med Habits och genom vår partner KRAV:s kampanj "Hållbara val" uppmanade vi våra kunder, partners och konkurrenter att agera

Unga visar vägen - och vuxna måste börja agera

Under året har vi vid flera tillfällen valt att delta i Fridays for Futures strejker lokalt i Södertälje där vårt huvudkontor ligger. I september deltog vi också på den stora manifestationen i Stockholm. Handlingskraften hos våra makthavare är för svag och för oss var det en viktig markering för att visa att vi inte är nöjda, att vi tänker ta vårt ansvar och vill att politikerna också gör det. I år var vi även huvudsponsor till hållbarhetskonferensen Power Shift Sverige 2019. Det är en inspirerande mötesplats med föreläsningar och workshops skapat av unga, för unga. Och för fjärde året i rad arrangerade vi Children’s Climate Prize och hyllade 16-åriga Shreya Ramachandrian från USA och Nav och Vihaan Agarwal - 12 och 15 år från Indien för deras projekt. Deras driv och uppfinningsrikedom är en inspiration och föredöme för både barn och vuxna i världen. Läs mer på ccprize.org

Hållbara energisystem för framtiden

Den senaste tiden har det känts lite svårt att se igenom kärnkraftsbruset och vi ställer oss frågan: Är ett hållbart och förnybart elsystem möjligt? Jo visst är det möjligt, och vi är inte ensamma om att se den framtiden. I år släppte bland annat Energimyndigheten sin andra delrapport om hur vi skapar ett förnybart system och även Naturskyddsföreningen har släppt en omfattande rapport som visar på möjligheterna. Vi på Telge Energi fortsätter att driva på utvecklingen genom nätverket 100% Förnybart och är med och skapar bättre förutsättningar för solen både genom vår egen verksamhet och genom Solelkommissionen. Intresset för solel fortsätter att växa så det knakar och i år har antalet solelsproducerande kunder hos oss på Telge Energi växt. Nu har vi över 2500 fantastiska solpionjärer till kunder och än finns många fler tak att fylla med paneler!

Nu laddar vi om batterierna och går in i det nya året med förnybar kraft, siktet på hållbarhet och hopp om handlingskraft och högre ambitioner.