Finansministerns förslag om solskatt förvånar

Finansdepartementet har lagt fram ett förslag till förändrat undantag för skatteplikt på el. Vi på Telge Energi tycker inte att regeringens förslag är bra. I princip innebär det ett stopp för större fastighetsägare att bygga solelanläggningar på befintliga tak i Sverige. Frågan har nu varit ute på remiss där vi varit med och tyckt till. I Sverige kommer idag bara 0,06 % av vår totala produktion från solkraft och vi ser att det finns ett stort behov av revidering för lagen om skatt på energi. Det skriver vi om på Göteborgs-Postens debattsida idag.

Vi tycker att lagen behöver anpassas till att elkunderna även är egenproducenter av el med syftet att täcka en del av sin elförbrukning. Om vi i Sverige använder 25 % av taken i bra sollägen kan vi producera så mycket som 10 % av vårt elbehov med sol även i Sverige. Det tycker både vi och Solelkommissionen är en nödvändig, och fullt rimlig, målsättning till år 2030.

Förslaget innebär att flerbostadshus, skolor, vård och omsorgsfastigheter, men även kontor, lager och övriga större fastigheter inte kommer att användas till att producera el inom överskådlig tid. Det är speciellt offentliga fastighetsägare som drabbas genom att de har ägandet av sina fastigheter i en juridisk person. Kalkylen för en mikroproducent är redan idag tuff med en återbetalningstid på runt 10-15 år. Skulle då en skatt tillkomma tror vi att förutsättningarna för solel skulle försämras ordentligt.

- Vi tycker att vi i Sverige måste tillvarata solens energi bättre och att alla bör ha rätt att producera sin egen solel, oberoende av var man bor, hur fastigheterna ägs eller vilken verksamhet som bedrivs i dem. För att det ska bli praktiskt möjligt krävs en förändrad lagstiftning som ger elkunder, både privata och företag, enkla och långsiktiga förutsättningar att bli egna solelproducenter, säger Petra Hallebrant, Kundchef på Telge Energi.

Därför har Telge Energi tillsammans med Solelskommissionen idag publicerat en debattartikel i GP om detta.

Läs gärna mer om Solelkommissionen och våra krav på vår gemensamma hemsida.

Tidigare nyhet om Solkommisionen ”Vi bildar Solelkommissionen för mer solel nu”.

För mer information, kontakta:
Anni Svensson, Presskontakt Telge Energi
Telefon pressjour: 0721-90 58 05
E-post: anni.svensson@telge.se

Telge Energi är en oberoende elleverantör, utan egen kraftproduktion, som ingår i koncernen Telge. Telge Energi säljer enbart förnybar el från sol, vind och vatten. Telge Energi har drygt 175 000 kunder, omsätter ca 2 000 mkr och har 86 anställda.

Vi vill rädda världen genom att erbjuda enbart ren förnybar el från sol, vind och vatten. Målet är att all el som konsumeras är ren el, i Sverige och resten av världen. Det tar nog en stund, men kilowattimme för kilowattimme kommer vi närmare målet www.telgeenergi.se