Fjärdeklassare och KTH studenter i samarbete om förnybar energi

Frågor som diskuterades tidigare i år var; kommer datorn att drivas av solenergi i framtiden och kan kepsar samla på solceller? Fyra av tio svenskar upplever att barnen tänker mer på att skona miljön än vi vuxna. Därför bjöd Telge Energi in fjärdeklassare från Blombackaskolan i Södertälje att laborera kring framtidens solenergi på Tekniska Museet i Stockholm. Ett par av idéerna har tagit form och nu uppmanar Telge Energi alla påhittiga barn att ge sina förslag.

Tillsammans med mekatronikern Andreas Hammar, känd från SVTs Bolibompa och Telge Energis solexperter skapade eleverna kreativa utmaningar på temat framtidens förnybara energi som sedan KTH studenterna skulle besvara. Två av studenternas lösningar, en intelligent skräprobot och en smart godismaskin visas nu i form av bilder på Tekniska Museets framtidsrum ”Spelet om Energin”. Och samtidigt hoppas Telge Energi att fler barn vill rita, måla, pyssla och berätta om sina idéer kring sol och förnybar energi. Ett urval av idéer som skickas in publiceras på telgeenergi.se/barnpanelen

- Många vet att solenergi har en enorm potential i Sverige och att det beräknas vara en stor energikälla år 2050. Men hur solenergi och annan förnybar energi kommer att fungera och påverka oss är det svårare att förklara och till och med förstå. Vilka är då inte bättre att ge oss idéer och svar på det än nästa generation själva, säger Telge Energis kundchef Petra Hallebrant (tillika Fru Watt.)

Initiativet är en del av Telge Energis satsning att engagera nästa generation i framtidens klimatfrågor. I Telge Energis barnpanel bjuds barn in för att på olika sätt laborera och tycka till om framtidens miljö – och energifrågor. I samarbete med Telge Fastigheter installerade Telge Energi även solpaneler på Blombackaskolan augusti 2014[1].

Film, material och tävling
Film: ”Fjärdeklassare utmanar KTH-studenter i framtidens energi”

Bilder och mer information finns här.
Om tävlingen för alla barn i åldern 0-12 år finns information här.

Om Sifo-undersökningen
Resultat från riksundersökning för allmänheten som genomförts av TNS-Sifo, på uppdrag av Telge Energi. I februari 2015 har sammanlagt 4202 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor mellan 18-79 år i Sverige.

[1] http://www.telgeenergi.se/privat/kundtjanst/pressrum/nyheter/solceller-pa-blombackaskolans-tak-invigs-/

Anni Svensson, kommunikatör och presskontakt Telge Energi
Telefon pressjour: 0721-90 58 05
E-post: anni.svensson@telge.se

Telge Energi är en oberoende elleverantör, utan egen kraftproduktion. Telge Energi säljer enbart förnybar el från sol, vind och vatten. Telge Energi har drygt 175 000 kunder, omsätter ca 2 000 mkr och har 87 anställda. Kund för kund, kilowattimme för kilowattimme ska vi ersätta den smutsiga elen med ren el. Läs mer: www.telgeenergi.se

Många vet att solenergi har en enorm potential i Sverige och att det beräknas vara en stor energikälla år 2050. Men hur solenergi och annan förnybar energi kommer att fungera och påverka oss är det svårare att förklara och till och med förstå. Vilka är då inte bättre att ge oss idéer och svar på det än nästa generation själva.
Petra Hallebrant, Kundchef