FN representant tar plats i juryn för Children’s Climate Prize

Sam Barratt är chef för utbildnings- och ungdomsenheten på FN:s miljöavdelning för ekosystem. Tidigare var han chef på avdelningen för offentligt stöd vid FN:s miljöprogram, där ansvarade han över alla globala kampanjer i frågor som rör luftkvalitet och marint skräp. I år tar han plats i juryn för Children’s Climate Prize som sammanträder sista veckan i september för att utse 2020 års vinnare.

– Unga människor har förmågan att tänka stort och djärvt och med en stark vilja och uthållighet för att få saker att hända. Children's Climate Prize är ett lysande initiativ för att visa på vilka slags idéer världen behöver för att omforma vår gemensamma framtid, säger Sam Barratt, jurymedlem Children's Climate Prize 2020.

Sam Barratt ansvarar också för programmet “Playing for the Planet Alliance”, ett samarbete med spelindustrin med syfte att förändra spelarnas beteende och branschens energianvändning, där ingår även Youth and Education Alliance (YEA!) ett nätverk med ca 800 universitet från hela världen. Johan Kuylenstierna, klimatpolitiska rådets vice ordförande, är fortsatt ordförande för Children’s Climate Prize jury och är mycket glad över att Sam Barrat deltar i årets juryarbete.

– När det handlar om internationella priser och utmärkelser så är det viktigt att ha en utblick mot världen och Sam Barratts kunskap, kompetens och internationella blick för klimat- och miljöfrågor blir ett starkt tillskott till juryn för Children’s Climate Prize 2020, säger Johan Kuylenstierna, ordförande för Children’s Climate Prize jury.

En oberoende jury tillsätts varje år av Children’s Climate Foundation för att utse årets vinnare av Children’s Climate Prize. Jurymötet äger rum sista veckan i september och strax därefter presenteras de utvalda finalisterna. Vilka som så småningom blir vinnarna av priset avslöjas första veckan i november. I urvalsprocessen spelar också prisets grundare Telge Energi, och prisets partner Blueair, en nyckelroll, som aktivt deltar i juryprocessen med representanter i juryns advisory board. Med kunskap och kompetens utifrån deras respektive kärnfrågor rörande förnybar energi, hållbarhet och allas rätt till ren luft, gör de ett första urval av alla nomineringar som inkommit under året.

Jurymedlemmar för Children’s Climate Prize 2020

Ordförande, Johan Kuylenstierna - Klimatpolitiska rådets vice ordförande
Anna Ryott - Styrelseproffs och entreprenör
Sam Barratt - Chef för utbildnings- och ungdomsenheten på FN:s miljöavdelning för ekosystem
Melati Wijsen - Grundare av Bye Bye Plastic Bags och YOUTHTOPIA
Michael Dahlén - Författare och ekonomiprofessor på Handelshögskolan
Victoria Hellsten - Sustainergies
Perav Remazan – WWF Sweden Youth

Kontakt för Children's Climate Prize på Telge Energi

Johline Lindholm
johline.lindholm@telgeenergi.se

Sam Barratt, chef för utbildnings- och ungdomsenheten på FN:s miljöavdelning för ekosystem och jurymedlem Children's Climate Prize 2020.
Johan Kuylenstierna, ordförande för Children’s Climate Prize jury