Fridays for Future Amazonia är andra finalisten att presenteras för Children’s Climate Prize 2021

I år presenteras fem finalister och slutligen en vinnare av Children’s Climate Prize, som grundades 2016 av elbolaget Telge Energi. Andra finalisten att presenteras är Fridays for Future Amazonia som med-grundades av 16 åriga Fernanda Barros och består av en grupp unga klimataktivister som kämpar för klimat- och social rättvisa i Amazonas, Brasilien. I ett land med en mäktig jordbrukslobby och en president som hotar urfolkens rättigheter till mark samt förespråkar avskogning av regnskogen så spelar Fridays for Future Amazonia ett högt spel som aldrig varit viktigare och mer akut än nu.

”Det kommer inte att finnas en kvadratcentimeter kvar avgränsat för urfolket”, har Brasiliens president Jair Bolsonaro deklarerat. Han har också hotat med att skrota miljödepartementet, slänga ut internationella miljöorganisationer som Greenpeace och WWF och stoppa allt statligt stöd till nationella miljöorganisationer. Med den bakgrunden startade 16 åriga Fernanda Barros Fridays for Future Amazonia, en gren och förlängning av den världsomspännande ungdomsorganisationen med samma namn.

- Det är fantastiskt att vara en av finalisterna för Children’s Climate Prize, och en anledning att vara stolt. Stolt över det erkännande det innebär för Fridays for Future Amazonia och alla de aktivister som kämpar för att förändra vår verklighet, säger Fernanda.

Trots hoten och de stora riskerna som det i dag medför att aktivera sig för klimaträttvisa och demokrati i Brasilien har Fernanda kämpat på. Amazonas regnskog är en av nyckelelementen i kampen mot klimatförändringar, trots det ges det sällan eller aldrig utrymme för folket i Amazonas att uttrycka sig i den offentliga debatten. Det här kämpar Fernanda Barros för och jobbar aktivt för att stärka kunskapen bland ungdomar i området och göra deras röster hörda. Fridays for Future Amazonia gör det också möjligt för unga aktivister att prata med tusentals likasinnade runt om i världen, nå ut med sitt budskap och stärka sig själva.

- En vinst av Children’s Climate Prize skulle betyda en vinst för alla Amazonas unga, och för hela teamet bakom Fridays for Future Amazonia som alltid kämpar för vår ursprungsbefolkning och våra rättigheter. Ja, vi är barn och unga från Amazonas, och ja, vi har förmågan, vi har faktan, vi har vetenskapen, vi har lagandan och vi kommer inte att ge oss, säger Fernanda.

Fernanda har även varit med och grundat SOS Amazonia Fond som bekämpar COVID-19, och stöttar hälsovårdssystemet i Manaus, vilket har resulterat i att tusentals i ursprungsbefolkningen har fått hjälp och stöttning under pandemin. När pandemin är över vill Fridays for Future Amazonia mobilisera tusentals människor på gatorna för att kräva klimat- och social rättvisa. Gruppen har också för avsikt att stötta ungdomsaktivister i studier och aktivera grupper på universiteten. Fernandas mål är att Fridays For Future Amazonia ska nå en miljonpublik, vilket definitivt skulle ge råg i ryggen till unga aktivister från Amazonas regnskog.

Fridays For Future/SOS Amazonia - En megafon för klimat- och social rättvisa i Amazonas

Fernanda Barros, 16 år från Bélém, Pará, Brasilien

Med en makthavare och ett ledarskap som aktivt motarbetar det man kämpar för så visar Fernanda på mod, starkt engagemang och uthållighet utöver det vanliga. Det är inte lätt att arbeta i motvind och juryn ser en viljestark människa som kämpar för rättvisa under svåra omständigheter som pandemin försvårade ytterligare. Genom att öka och stärka ungas medvetenhet och kunskap lyckas Fernanda göra fler röster hörda och stärker därmed både samhället och individer. Amazonas, regnskogen och Brasilien är högaktuellt i klimatdebatten och berör oss alla. Fernandas arbete i området är därför inte bara viktigt lokalt utan även globalt.

Om Fridays For Future
Fridays For Future är en global rörelse som startades av Greta Thunberg 2018 i Stockholm, Sverige. Varje fredag strejkar elever och studenter i över 100 länder i alla kontinenter. Budskap är tydligt, de kräver en framtid. De kräver att politiker tar sitt ansvar, lyssnar på vetenskapen och stoppar den miljöförstöring de har blundat för under de senaste 40 åren.

Om Children's Climate Prize

Grundaren Telge Energi tog redan 2015 ett initiativ för att lyfta barns röster i klimatdebatten med Children’s Climate Conference. Då reste barn från hela världen till Södertälje för att diskutera klimatfrågan inför klimattoppmötet COP21 i Paris. Tillsammans skapade barnen en lista med åtgärder och krav som de ansåg nödvändiga för att skapa hållbar utveckling för världen och kommande generationer. Barnen fick möjlighet att resa till klimattoppmötet i Paris och framförde där sina krav för Christiana Figueres högsta chefen för FN:s klimatkonvention (UNFCCC) och den samlade världspressen.

Efter att ha sett vad barn och unga kan åstadkomma beslutade Telge Energi att varje år dela ut ett pris till en ung person som gjort framstående insatser för klimat och miljö. Det första Children’s Climate Prize delades ut 2016 till den amerikanska klimataktivisten Xiuhtezcatl Martinez. Under 2020 instiftade Telge Energi även stiftelsen Children’s Climate Foundation för att skapa långsiktighet för priset.

Prisceremonin hålls årligen i november och årets fem finalister som utsetts av årets namnkunniga jury presenteras ytterligare och var för sig under september och oktober. Vinnarna av Children’s Climate Prize får då diplom, medalj och prispengar på 100 000 SEK för att fortsätta utveckla sina projekt.

Kontakt på Telge Energi:

Johline Lindholm, projektansvarig för Children's Climate Prize, Telge Energi
johline.lindholm@telgeenergi.se

16 åriga Fernanda Barros, med-grundare av Fridays for Future Amazonia, finalist i Children's Climate Prize 2021