Full snurr på försäljning av vindkraftandelar

Allt fler kunder väljer el från vindkraft och många vill ta ett steg till och äga sin egen vindkraft. En aktuell TNS-Sifo undersökning som Telge Energi låtit göra visar att en stor majoritet av svenskarna vill ha förnybar el och vindkraften ligger i topp. I Rättviks kommun uppfylls de kriterier som var avgörande för Telge Energis satsning på att erbjuda sina kunder att äga sin egen vindkraft. Det blåser väldigt bra och den lokala opinionen är positiv till vindkraft. Rättvik kommun är själva med och äger vindkraft i Hedbodberget. – Jag tycker det är kul att Telge Energi som tagit ställning för vindkraft valt att vara med och investera i Rättviks kommun. Det är bra att inte bara de stora elbolagen äger all elproduktion i Sverige. Vi ser satsningen på att bygga vindkraft som ett viktigt sätt att utveckla kommunen, säger Inge Östlund kommunalråd i Rättviks kommun.
Den köper vindandelar bli oberoende av prissvängningarna på elmarknaden och får vindkraftsel till självkostnadspris. Den senaste vintern med extrema elpriser har bidragit till det stora intresset.
– Det här är verkligen nästa steg i avregleringen att kunderna blir sina egna elproducenter, säger Johan Öhnell, vd Telge Energi. Och när kunderna väljer är det vindkraft som gäller, det syns tydligt både i vår försäljning och i SIFO undersökningen, fortsätter Johan Öhnell Att äga sin egen vindkraft är ett sätt att minska CO2-utsläppen. Telge Energi genomför under sommaren en kampanj med målet att minska koldioxidutsläppen med 750 ton. På www.telgeenergi.se/lillaklimatmalet finns enkla vardagstips om hur hushållen kan minska sina utsläpp. På hemsidan går det också att delta i kampanjen och följa hur mycket CO2 som sparas. FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA: Johan Öhnell, VD Telge Energi.
Tel: 0708-51 58 50 johan.ohnell@telge.se

Om Telge Energi Telge Energi är en oberoende elleverantör, utan egen kraftproduktion, som ingår i koncernen Telge. Telge Energi säljer enbart förnyelsebar el från vind och vatten för att få bort den nordiska kolkraften. Bolaget säljer även pellets som tillverkas av svenska skogsråvaror. 2008 blev Telge Energi utsett till Sveriges grönaste varumärke i energibranschen. Bolaget har för fjärde året i rad Sveriges mest nöjda elkunder enligt Svenskt Kvalitetsindex. Telge Energi har drygt 170 000 kunder, omsätter ca 1 000 mkr och har 65 anställda. www.telgeenergi.se