Håll Sverige Rent och Telge Energi ska få fler att plocka skräp

Visste du att en nedskräpning kan kosta dig 800 kr i böter och ge ett års fängelse? Att fimpar omvandlas till mikroplast efter några år i naturen? Eller att skräp kan leda till otrygghet? Under fyra veckor med start 13 juli utlyser Håll Sverige Rent och Telge Energi en skräpplockartävling för att få så många som möjligt att plocka så mycket skräp som möjligt. Syftet är också att utbilda om skräpets påverkan på samhälle och miljö.

Nu drar Håll Sverige Rent och Telge Energi igång en gemensam kampanj som ska få människor att sluta skräpa ner, men också få fler att plocka skräp. Mellan 13 juli och 9 augusti uppmanas hela Sverige att delta i tävlingen och plocka så mycket skräp som möjligt. Varje vecka koras en vinnare som får ett pris med friluftskänsla.

- Antalet besökare ökar ordentligt i våra skyddade naturområden. Det tycker vi är jättekul, men tyvärr tar inte alla med sitt skräp hem. Vi är många som måste samverka om vi ska kunna vända den negativa trenden med all plast som hamnar i våra hav. Därför är vi glada för att allt fler företag vill samarbeta med Håll Sverige Rent, säger Joakim Brodahl, Verksamhetschef Håll Sverige Rent.

Tillsammans har Håll Sverige Rent och Telge Energi satt ihop fem informativa artiklar om skräp som finns att läsa på telgeenergi.se och kommer delas i sociala medier under perioden. Syftet är att utbilda om skräpets påverkan på, och kostnader för samhälle, natur och djur. Läsaren får bland annat lära sig vad lagen säger om nedskräpning, hur lång tid det tar för vanligt skräp att brytas ner och varför nedskräpning i förlängningen kan leda till otrygghet.

- Kampanjen är ett gemensamt initiativ mellan oss och Håll Sverige Rent för att skapa bättre förståelse för att skräp är mer än bara fult. Det kostar samhället både pengar och trygghet, samtidigt som nedskräpning och engångsartiklar tär på jordens resurser, och skadar djur och natur, säger Johline Lindholm, presschef på Telge Energi.

Syftet med initiativet är att ge människor en större förståelse för den omfattande problematiken med nedskräpning och att de även delar med sig av insikten i sina egna nätverk, både genom artiklarna och genom tävlingen. Håll Sverige Rent och Telge Energi hoppas på så sätt få fler att agera, och minska nedskräpning.

Johline Lindholm
johline.lindholm@telgeenergi.se

Mer om tävlingen

När? 13 juli-9 augusti
Pris? Varje vecka koras en vinnare som får ett vildmarks-kit för Svemestern. Priset består av en solcellsladdare för mobil/surfplatta, pannlampa, termos, sittunderlag, smarta bestick och kåsa (värde 1400 kr)
Var? Facebookeventet “Tävling - mest skräp vinner!” arrangerat av Håll Sverige Rent och Telge Energi
Hur? I Facebookeventet “Tävling - mest skräp vinner!” finns all information

5 skräpiga artiklar att läsa på telgeenergi.se

• Hur lång tid tar det för skräp att brytas ner?

• Har vi problem med plast?
  • Skräpets konsekvenser
  • 7 vetvärda saker om plast
  • Vad säger lagen om nedskräpning?

Joakim Brodahl, Verksamhetschef Håll Sverige Rent
Johline Lindholm, presschef på Telge Energi