Här är juryn för Children’s Climate Prize 2019

Juryn för årets Children’s Climate Prize är nu utsedd och leds för fjärde året i rad av Johan Kuylenstierna, Senior advisor till Stockholm Environment Institute. Tillsammans står de inför den tuffa uppgiften att välja ut finalisterna och vinnaren av Children’s Climate Prize 2019. Prisutdelningen sker den 13 november i Stockholms Stadshus.

Childrens Climate Prize jury 2019

Juryn består detta år av:

• Johan Kuylenstierna, Senior advisor till Stockholm Environment Institute
  • Micael Dahlén, författare och ekonomiprofessor på Handelshögskolan
  • Luca Berardi, finalist Children's Climate Prize 2016 och mottagare av Lunds Miljöpris 2018
  • Rebecka Le Moine, Naturvårdsbiolog, utsågs 2017 till Årets miljöhjälte av Världsnaturfonden
  • Begonia Randhav, Ambassadör för One Young World och WWF Sweden Youth
  • Gustav Johansson, kock och driver Sveriges största veganska matblogg Jävligt gott
  • En personalrepresentant från Telge Energi som väljs ut strax före jurymötet i höst

- Det känns både viktigt och spännande att leda denna jury ytterligare ett år och vi är alla stolta över förtroendet att få välja ut finalisterna och vinnaren för Children’s Climate Prize 2019. Världens unga driver verkligen frågan om omställning till en fossilfri och mer hållbar framtid framåt. Vi ska alla vara tacksamma för att vi följs av en generation av så passionerade människor, smarta innovatörer och högljudda röster. Att kunna erbjuda dem en plattform som denna har aldrig känts viktigare, säger Johan Kuylenstierna, juryordförande och Senior advisor till Stockholm Environment Institute.

Nomineringen till Children’s Climate Prize 2019 är öppen fram till den 20 september och alla är välkomna att nominera sina egna klimathjältar. Därefter samlas juryn för att välja ut de bästa bidragen. Vinnaren tilldelas 100 000 kr för att kunna skala upp sitt projekt.

Priset delas ut i Stockholms stadshus den 13 november under en gala i finalister och vinnarens ära. Dagen innan prisutdelningen arrangeras Children’s Climate Talks, ett forum där vi får möta årets finalister och höra mer om deras initiativ och projekt.

- Jag tycker att Children’s Climate Prize är viktigt då det erbjuder en global plattform för unga pionjärer som har innovativa lösningar för att motarbeta klimatförändring. Det kan vara svårt att nå ut till en bredare publik, men här får de ett brett erkännande som motiverar dem att sikta ännu högre, samtidigt som andra inspireras att följa i deras fotspår, säger Luca Berardi, jurymedlem och finalist Children’s Climate Prize 2016.

Priset instiftades 2016 med målet att premiera ungas innovation och engagemang i klimatfrågan. Fyra år senare har det utvecklats till en internationell plattform där hållbarhetsengagerade ungdomar möts för att diskutera, utbyta erfarenheter och presentera sina innovationer och initiativ för klimat, miljö och hållbar utveckling.

Children’s Climate Prize är initierat av det svenska elbolaget Telge Energi, som i över 11 år tagit ställning för hållbar utveckling genom att uteslutande arbeta med förnybar energi. Initiativet startades då Telge Energi ville göra mer för att bidra till förändring och stötta unga som aktivt engagerar sig i och driver hållbarhetsfrågor.

Nomineringen är öppen fram till den 20 september och alla är välkomna att nominera sina klimathjältar. Bidrag skickas enkelt in via ccprize.org

Om Children’s Climate Prize
Children’s Climate Prize är initierat av det svenska elbolaget Telge Energi, som sedan 11 år tillbaka tagit ställning för hållbar utveckling genom att uteslutande arbeta med förnybar energi. Initiativet startades då Telge Energi ville göra mer för att bidra till förändring och stötta unga som aktivt engagerar sig i och driver hållbarhetsfrågor. Children’s Climate Prize är ett internationellt klimatpris som tilldelas ett barn eller ungdom, 12–17 år, som gjort extraordinära världsförbättrande insatser med fokus på klimat och miljö. Priset instiftades 2016 för att lyfta barn och ungas perspektiv i klimatfrågan, med insikten att det är barnens framtid som står på spel. Finalister och vinnaren utses av en jury. För att läsa mer om Children’s Climate Prize, vänligen besök: ccprize.org

Presskontakt Children’s Climate Prize:

Jonas Persson
070 824 39 82